Połączenie powstało w wyniku programu "One Belt, One Road", którego celem jest tworzenie szybkich połączeń pomiędzy Chinami a resztą świata. Pierwszy pociąg ruszył 21 listopada br., kolejny pojawi się w grudniu, a od stycznia 2020 r. połączenia tranzytowe będą odbywać regularnie raz w tygodniu.
Pociąg z Chin do Polski. To przełomu dla naszego transportu?
Pociąg będzie jeździć z Xi'an do morskiego terminalu kontenerowego DCT w Porcie Gdańska przez terminal lądowy Adampol Małaszewicze. Czas tranzytu trwa ok. 11-12 dni, ale w planach jest skrócenie go nawet do 10 dni.
- Nowe połączenie kolejowe z Chin bezpośrednio do Portu Gdańsk jest alternatywą dla portów zachodnioeuropejskich, która znacząco skraca czas dostawy kontenerów na rynki Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Widzimy w tym szansę na wykorzystanie naszej mocno rozwiniętej siatki połączeń i infrastruktury przeładunkowej. (...) Dzięki temu rozwiązaniu jesteśmy w stanie przyśpieszyć transport towarów z Chin nawet o 5 dni. Należy pamiętać również o mniejszej ilości operacji na kontenerze, co przekłada się na mniejsze koszty - powiedział na konferencji prasowej Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.
DCT Gdańsk to największy terminal kontenerowy na Bałtyku, z kolei firma Adampol od 20 lat zajmuje się przewozem samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. To polska spółka mające spore doświadczenie w handlu zagranicznym. Prezes Adampolu, Elena Łukanowa, o nowym połączeniu wyrażała się równie pozytywnie, zaznaczając, że dzięki niemu w Polsce pojawi się alternatywny szlak transportowy, które będzie mógł konkurować z największymi trasami tranzytowymi w Europie. Ponadto, dzięki niemu na znaczeniu zysku port w Gdańsku.