PKP szuka maszynistów od zaraz. Wkrótce czeka nas załamanie w tej branży

Obecnie w PKP pracuje 17 tys. maszynistów, ale co czwarty zbliża się do wieku emerytalnego. Nowych rąk do pracy brakuje, więc wkrótce czeka nas poważna luka pokoleniowa. Rozwiązania tego problemu jednak nie widać.

Mimo pewnej poprawy, sytuacja na polskiej kolei wciąż daleka jest od normalności. Kolejnym istotnym problem okazuje się brak rąk do pracy. Obecnie brakuje tysiąca maszynistów pociągów osobowych i towarowych. W ciągu kilku lat sytuacja ulegnie znacznemu pogorszeniu, gdyż spora część pracowników tej branży jest w zaawansowanym wieku i odejdzie na emeryturę - ostrzega w rozmowie z RMF FM Tomasz Frankowski, rzecznik Urzędu Transportu Kolejowego.

Zobacz wideo

Maszyniści wkrótce zaczną odchodzić na emerytury. Luka pokoleniowa jest nieunikniona

Obecnie zatrudnionych jest 17 tys. maszynistów. Niedobór pracowników już obecnie stwarza pewne problemy, ale ciężko przewidzieć, jak rzeczywistość na kolei wyglądać będzie za kilka lat. Prawie 25 proc. maszynistów znajduje się w grupie wiekowej powyżej 55. roku życia i prędzej czy później odejdą oni na emeryturę. - To grupa ponad 4400 osób, w tej grupie są też osoby, które są już w wieku emerytalnym, jednak pozostały w zawodzie, ponieważ warunku zdrowotne pozwalają im nadal prowadzić pociąg - mówi Tomasz Frankowski w rozmowie z RMF FM

Luka pokoleniowa prawdopodobnie będzie się powiększać zwłaszcza, że brakuje chętnych do pracy na kolei. Ponadto, samo szkolenie maszynistów trwa 1,5 roku, więc nie istnieje możliwość szybkiego zasypania luki. Obecnie sytuacja jest niezła, braki kadrowa udaje się zastąpić poprzez nadgodziny, natomiast w przypadku odpływu 20-25 proc. pracowników jest to nierealne. 

Podobny scenariusz czeka transport drogowy, gdzie do 2030 r. może ubyć 40 proc. kierowców. Analitycy z PwC uznali, że rozwiązaniem tego problemu jest zatrudnianie kierowców ze Wschodu, a w dalszej perspektywie automatyzacja pojazdów. Być może w przypadku kolei to również mogłoby być wyjściem. 

Więcej o: