Ostrołęka C ma być ostatnią elektrownią węglową, jaka powstanie w Polsce. Rząd chce wybudować trzeci blok będący częścią działającego od roku 1972 energetycznego giganta. Według planów ogłoszonych w roku 2018 nowa instalacja węglowa zostanie zbudowana przez konsorcjum firm GE Power i Alstom Power Systems. Wartość kontraktu miała wynieść 6,023 mld zł brutto, czyli 5,049 mld zł netto.
Los inwestycji nie jest jednak pewny. Jadwiga Emiliewicz goszcząc w studiu Gazeta.pl wyjawiła, że być może rząd będzie musiał zweryfikować swoje plany.
Czy my dokończymy ten projekt w takim kształcie, czy to nie będzie wymagało korekty z racji polityki klimatycznej Unii Europejskiej, to jest decyzja, która jest do podjęcia w ciągu najbliższego pół roku.
Minister rozwoju została też spytana o to czy ma ekonomiczny sens stawianie na technologie, która jest obarczona rosnącymi kosztami. Za emisję dwutlenku węgla trzeba bowiem płacić - wzrost opłaty był zresztą jedną z głównych przyczyn wzrostu cen prądu w roku 2018. "Zdajemy sobie sprawę jak wygląda struktura cen za energię elektryczną - podkreśliła Emilewicz.
Wyjaśniła też, że polityka nowej Komisji Europejskiej, a także widoczne zmiany klimatu, wymaga zmiany struktury energetycznej. Minister rozwoju zastrzegła jednak, że koszty zmiany modelu pozyskiwania energii również będą wysokie.
Zarząd Energi, współwłaściciela Ostrołęki, w odpowiedzi na pytania akcjonariuszy dotyczące nowego bloku stwierdził, że "skala inwestycji stanowi znaczne wyzwanie dla zamknięcia jego finansowania". W komunikacie czytamy też, że "trwają prace prowadzące do pozyskania finansowania zewnętrznego." Z planów finansowania nowego bloku wycofała się Polska Grupa Energetyczna.
Czytaj też: Budowlana spółka mocno rośnie na giełdzie. Prezes zaskoczył informacją o wielkim przetargu
Minister Emilewicz przyznała, że koszty budowy Ostrołęki C mogą sięgnąć na 8-9 mld zł. Według pierwotnych planów miała działać od roku 2023.
Ostrołęka nie jest jedyną dużą inwestycją planowaną przez rząd. Równolegle mają się toczyć prace nad Centralnym Portem Komunikacyjnym.