Ataki phishingowe są ostatnio zmorą w Polsce. Niemal co tydzień jakaś firma ostrzega swoich klientów przed fałszywymi SMS-ami lub wiadomości mailowymi. Kolejnym celem ataków stali się klienci firmy energetycznej Enea. Dostają oni SMS-a, w którym informowani są o konieczności uregulowania zaległej płatności oraz link do strony, gdzie można to zrobić.
Prosimy nie odpowiadać na fałszywe wiadomości z informacją o zaległych płatnościach. Enea nie wysyła do swoich Klientów SMS-ów zawierających link, który przekierowuje na fikcyjną stronę banku w celu dokonania przelewów, czy doładowania. Wiadomości od Enei zawierają jedynie link do strony Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (ebok.enea.pl).W przypadku wątpliwości zachęcamy do kontaktu z infolinią pod numerem 611 111 111
- można przeczytać w komunikacie na stronie internetowej dostawcy energii.
O sytuacji wie także CERT Orange Polska, czyli jednostka reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego Orange Polska. Organ radzi dokładnie czytać maile z fakturami oraz informuje o nawałnicy phishigu, który stara się blokować.
Phishing to metoda wyłudzania pieniędzy, która polega na podszywaniu się pod kogoś bliskiego, urzędnika państwowego czy firmę z którą mamy podpisaną umowę. Warunkiem przypuszczenia tego rodzaju ataku jest posiadanie danych kontaktowych, na które można wysłać sfabrykowaną wiadomość. Ta najczęściej jest tak skonstruowana, że łatwo się nabrać, szczególnie, że oszuści informują o konieczności uregulowania niewielkiej kwoty, tak by potencjalna ofiara nie zastanawiała się zbyt długo nad zapłatą.