Polska część trasy Via Baltica to droga S61, która ma mieć blisko 210 km długości. Na razie kierowcom udostępniono 25,5 km, reszta, prawie 185 km, jest w realizacji - albo w budowie, albo w przygotowaniu z podpisanymi już umowami.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała właśnie dwie takie umowy - już ostatnie. Obie dotyczą kontraktów, z których poprzednich wykonawców - według GDDKiA niesolidnych - wyrzucono.
Jedna z nich dotyczy odcinka Suwałki - Budzisko. Ma on mieć ponad 24 km długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i nawierzchnię z betonu cementowego. Wartość kontraktu to 1 mld 37 mln zł. Odcinek ma zbudować firma Budimex, która zapowiada, że zrealizuje inwestycję do października 2022 roku. Budimex zastąpi włoskiego wykonawcę Impresa Pizzarotti, z którym GDDKiA zerwała umowę w czerwcu 2019 roku. Dyrekcja argumentowała m.in., że zrobiła to "ze względu na brak mobilizacji i faktycznych przygotowań wykonawcy do rozpoczęcia robót".
Drugą umowę GDDKiA podpisała z firmą Polaqua. Za prawie 750 mln zł ma ona zbudować odcinek Podborze - Śniadowo o długości prawie 19,5 km, do tego dodatkowo przebudować około 3 km istniejącej S8. Roboty planowo mają się zakończyć w trzecim kwartale 2023 roku. Polaqua ma zastąpić firmę Rubau Polska, z którą Dyrekcja rozwiązała umowę w maju ubiegłego roku. "Pierwotny wykonawca, który podpisał umowę w systemie Projektuj i buduj, nie złożył nawet wniosku o wydanie decyzji ZRID. Mnożył problemy, a nawet zażądał gwarancji zapłaty (czyli potwierdzenia wypłacalności Skarbu Państwa reprezentowanego przez GDDKiA). Gdy ją otrzymał, stwierdził autorytatywnie, że gwarancja w takiej postaci go nie zadawala" - wyjaśnia Generalna Dyrekcja.
Poza 25,5 km polskiej części Via Baltica, czyli S61, 78,12 km jest w budowie - to odcinki Śniadowo - Łomża Południe, Kolno - Stawiski, Stawiski - Szczuczyn, II jezdnia obwodnicy Szczuczyna i Wysokie - Raczki. Poza tym odcinki o długości 66,3 km są na etapie uzyskiwania decyzji ZRID (decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) - Łomża Południe - Łomża Zachód, Łomża Zachód - Kolno, Szczuczyn - Ełk Południe oraz Ełk Południe - Wysokie. Do tego dochodzą opisane powyżej dwa odcinki o łącznej długości blisko 40 km (dokładnie 39,62 km).
GDDKiA podaje, że wiosną tego roku planowane jest oddanie drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna. Na całą Via Baltica w Polsce kierowcy będą jeszcze musieli trochę poczekać. Budowa ostatnich odcinków powinna zakończyć się w trzecim kwartale 2023 roku.