Via Baltica ma nowych wykonawców. GDDKiA wcześniej zerwała umowy na dwa odcinki

GDDKiA podpisała umowy z nowymi wykonawcami dwóch odcinków trasy S61, czyli Via Baltica. Mają oni dokończyć prace po dwóch innych firmach, z którymi Dyrekcja wiosną ubiegłego roku rozwiązała umowy. Kontrakty są warte łącznie 1,8 mld zł.

Polska część trasy Via Baltica to droga S61, która ma mieć blisko 210 km długości. Na razie kierowcom udostępniono 25,5 km, reszta, prawie 185 km, jest w realizacji - albo w budowie, albo w przygotowaniu z podpisanymi już umowami.

GDDKiA: dwie umowy na S61

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała właśnie dwie takie umowy - już ostatnie. Obie dotyczą kontraktów, z których poprzednich wykonawców - według GDDKiA niesolidnych - wyrzucono.

Jedna z nich dotyczy odcinka Suwałki - Budzisko. Ma on mieć ponad 24 km długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i nawierzchnię z betonu cementowego. Wartość kontraktu to 1 mld 37 mln zł. Odcinek ma zbudować firma Budimex, która zapowiada, że zrealizuje inwestycję do października 2022 roku. Budimex zastąpi włoskiego wykonawcę Impresa Pizzarotti, z którym GDDKiA zerwała umowę w czerwcu 2019 roku. Dyrekcja argumentowała m.in., że zrobiła to "ze względu na brak mobilizacji i faktycznych przygotowań wykonawcy do rozpoczęcia robót".

Drugą umowę GDDKiA podpisała z firmą Polaqua. Za prawie 750 mln zł ma ona zbudować odcinek Podborze - Śniadowo o długości prawie 19,5 km, do tego dodatkowo przebudować około 3 km istniejącej S8. Roboty planowo mają się zakończyć w trzecim kwartale 2023 roku. Polaqua ma zastąpić firmę Rubau Polska, z którą Dyrekcja rozwiązała umowę w maju ubiegłego roku. "Pierwotny wykonawca, który podpisał umowę w systemie Projektuj i buduj, nie złożył nawet wniosku o wydanie decyzji ZRID. Mnożył problemy, a nawet zażądał gwarancji zapłaty (czyli potwierdzenia wypłacalności Skarbu Państwa reprezentowanego przez GDDKiA). Gdy ją otrzymał, stwierdził autorytatywnie, że gwarancja w takiej postaci go nie zadawala" - wyjaśnia Generalna Dyrekcja.

Kiedy cała Via Baltica w Polsce?

Poza 25,5 km polskiej części Via Baltica, czyli S61, 78,12 km jest w budowie - to odcinki Śniadowo - Łomża Południe, Kolno - Stawiski, Stawiski - Szczuczyn, II jezdnia obwodnicy Szczuczyna i Wysokie - Raczki. Poza tym odcinki o długości 66,3 km są na etapie uzyskiwania decyzji ZRID (decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) - Łomża Południe - Łomża Zachód, Łomża Zachód - Kolno, Szczuczyn - Ełk Południe oraz Ełk Południe - Wysokie. Do tego dochodzą opisane powyżej dwa odcinki o łącznej długości blisko 40 km (dokładnie 39,62 km).

GDDKiA podaje, że wiosną tego roku planowane jest oddanie drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna. Na całą Via Baltica w Polsce kierowcy będą jeszcze musieli trochę poczekać. Budowa ostatnich odcinków powinna zakończyć się w trzecim kwartale 2023 roku.