Polska ciągnie w dół wyniki Tesco w Europie Środkowej. Wielka Brytania się trzyma, choć brexit nie pomaga

Tesco chwali się wynikami sprzedaży świątecznej w Wielkiej Brytanii. W naszym regionie Europy sytuacja w ostatnich miesiącach wygląda już jednak dużo gorzej, a Polska najmocniej ciągnie je w dół.

Tesco przeżywa w Polsce trudne chwile. Według doniesień - na razie nieoficjalnych - sieć ma rozważać sprzedaż swojego biznesu w naszym kraju. Takie pogłoski pojawiają się zresztą od lat. Na razie Tesco Polska prowadzi restrukturyzację i sprzedaje poszczególne sklepy, co prowadzi do planowanych zwolnień pracowników.

Wielka Brytania. Tesco z udanym sezonem świątecznym

Najnowsze informacje pokazują, że Polska nadal ciąży na wynikach brytyjskiej sieci. Tesco opublikowało raport dotyczący sprzedaży w trzecim kwartale oraz okresie okołoświątecznym (sześć tygodni do 4 stycznia 2020 r.).

W samej Wielkiej Brytanii - gdzie jest największą firmą handlową (swoją drogą, w tym roku obchodzi stulecie istnienia) - Tesco w czasie świątecznych zakupów pokonało rywali. Agencja Reutera podaje, że takie sieci supermarketów jak Sainsbury’s, Asda i Morrisons zaliczyły najsłabszy sezon od pięciu lat. Tymczasem Tesco zanotowało niewielki, ale jednak wzrost sprzedaży o 0,1 proc. w sklepach porównywalnych.

>>>Zobacz też: Inflacja najwyższa od 8 lat. Ceny w grudniu wystrzeliły. Kredytobiorcy w pułapce?

Zobacz wideo

Co ciekawe, sieć zauważa, że zwycięstwo Borisa Johnsona w grudniowym wyborach, które przełamało impas dotyczący brexitu, nie spowodowało wybuchu optymizmu konsumentów, przekładającego się na zwiększone zakupy. W całej grupie sprzedaż w okresie świąt spadła o 0,8 proc. W trzecim kwartale brytyjska sprzedaż spadła o 0,4 proc.

Tesco pokazuje też dane za połączony trzeci kwartał i okres okołoświąteczny, czyli za 19 tygodni. W Wielkiej Brytanii sprzedaż spadła wtedy o 0,2 proc. Przychody całej grupy wyniosły 21 miliardów funtów, co oznaczało spadek sprzedaży o 0,9 procent w sklepach porównywalnych.

Wyniki sprzedaży Tesco.Wyniki sprzedaży Tesco. Źródło: komunikat spółki

Polska ciąży na sprzedaży Tesco

Z danych przedstawionych przez firmę wynika, że szczególnie ciążyła jej Europa Centralna, a w niej z kolei - Polska. Sprzedaż Tesco w naszym regionie w czasie 19 omawianych tygodni spadła o 10,3 proc., w samym trzecim kwartale spadek był na poziomie 11 proc.

- Nasze ogólne wyniki sprzedaży w Europie Środkowej odzwierciedlają trwającą, istotną transformację działalności, z fundamentalną zmianą naszego podejścia w Polsce oraz zmianę wielkości, uproszczenie i poprawę znaczenia naszych firm w Czechach, na Węgrzech i w Słowacji - pisze w komunikacie do inwestorów prezes Dave Lewis, który niedługo zresztą odchodzi ze stanowiska.

>>>Czytaj też: Znikające sklepy Tesco w Polsce. Producent: "To był dobry i duży klient. Ale już nie jest"

Dodaje jednak, że podczas gdy "zmiany w Polsce miały największy wpływ", sprzedaż w regionie po wyłączeniu naszego kraju także spadła - o 3,7 proc., z czego za większość odpowiadają zamknięcia, zmiana powierzchni dużych sklepów oraz poprawa miksu asortymentowego.

Więcej o:
Komentarze (25)
Polska ciągnie w dół wyniki Tesco w Europie Środkowej. Wielka Brytania się trzyma, choć brexit nie pomaga
Zaloguj się
  • dejtrejder

    Oceniono 15 razy 13

    Tesco ostatnio wprowadziło w Polsce swój hit sprzedażowy: puste półki. To pewnie dlatego odnoszą u nas kolejne handlowe sukcesy :)

  • troque

    Oceniono 10 razy 10

    Z perspektywy klienta ...Tesco zdycha na własne życzenie. Nie był to mój ulubiony sklep ale był jakiś wybór, w jednym miejscu można było kupić większość produktów potrzebnych w domu, a do tego zakupy o 2 w nocy też mają pewne przewagi. Teraz asortyment jest ograniczony, sklep zbyt duży by dało się do niego wejść na tylko 15 minut. Na szybkie zakupy - sklepik pod domem albo nawet Lidl czy coś takiego, większe w Auchan lub Selgros.

    Dziwne to bo wszędzie dzikie tłumy a w Tesco hula wiatr ......

  • kixx

    Oceniono 8 razy 8

    No skoro ta zmiana mixu asortymetu miała polegać na takim jego ograniczeniu że do sklepów m-ki Tesco nie ma już po co wchodzić to operacja się udała.

    Ps a że pacjent w agonii...

  • kotka1910

    Oceniono 16 razy 8

    To nie Polska ciągnie tą firmę w dół,tylko tej firmie zdawało się,że Polska to Bantustan,gdzie ludzie kupią drożej niż w innych sieciach,gdzie na dziale owoce warzywa królują zwiędłe warzywa i brzydkie owoce,gdzie nabiał jest sprzedawany na granicy ważności,gdzie mięso wygląda na takie "drugiej świeżości".Dlaczego Portugalczyków czy Niemców Polska nie ciągnie w dół????

  • bezzebnykloszard

    Oceniono 15 razy 5

    Ale zmanipulowany tutył. Skur...stwo spore nawet jak na czerską.
    To nie Polską ciągnie Tesco w dół, tylko gó...ana polityka sprzedażowa tej firmy. Inne sieci się rozwijają, skostaniałe Tesco tego nie potrafi. W ich sklepach od dłuższego czasu śmierdziało brudnym wujem.

  • okazja

    Oceniono 4 razy 4

    sie nie dziwie, kto zwiedzal polskie tesko ten zdruzgotan poziomem zarzadzania....

  • ws21

    Oceniono 3 razy 3

    Tesco Polska wykonała klasyczny strzał w kolano. Teraz zbierają wyniki swoich pomysłów. Temat obserwowałem w jednym z większych Tesco Extra w SCC. Robiłem tam codziennie zakupy latami ale od kilku miesięcy temu po zderzeniu się z pustymi pólkami, szukaniem a gdzie to towar teraz umieszczono, częściej wybierałem konkurencję. I rozumiem po wynikach że takich jak ja było więcej.

  • 7rybek

    Oceniono 1 raz 1

    Wcale nas to nie martwi, a nawet cieszy.

  • iszaki

    Oceniono 1 raz 1

    Przecież Tesco samo zamyka swoje sklepy to jak ma być wzrost? A przed zamykaniem sami sobie szkodzili zawyżonymi cenami i raczej słabym wyborem produktów. Półki były pełne... dwóch czy trzech rodzajów produktów. Nawet w śmierdzącym Carrefour było więcej klientów niż w Tesco.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX