Nie tylko Tesco ma kłopoty w Polsce. Zmierzch hipermarketów, przegrywają z dyskontami

Problemy polskiego oddziału Tesco, który poinformował o zamknięciu pięciu kolejnych sklepów, to tylko swego rodzaju czubek góry lodowej. Hipermarkety w Polsce tracą rynek, przejmują go dyskonty. W siłę rosną Biedronka, Lidl, Żabka, a nawet polskie Dino.
Zobacz wideo

Związkowcy Tesco alarmują, jak już informowaliśmy, że polski oddział brytyjskiego giganta znów się kurczy. Sieć zamknie bowiem w Polsce pięć kolejnych sklepów. Mało tego - wyniki opublikowane przez brytyjską centralę nie napawają optymizmem, widać w nich bowiem wyraźne spadki.

Hipermarkety tracą rynek, zyskują dyskonty i małe sklepy

Problem jest jednak szerszy, bo trudne chwile w Polsce przeżywają niemal wszystkie hipermarkety. Z badań GfK Polonia, cytowanych przez "Rzeczpospolitą" wynika, że sprzedaż w tym segmencie spadła o 2,3 proc. w ciągu roku. W tym samym czasie branża rosła. Najsilniej odczuły to jednak dyskonty, które odnotowały wzrost sprzedaż o aż 8,2 proc.

"Dominacja dyskontów w Polsce nie podlega dziś żadnej wątpliwości. Ten segment rozwija się najszybciej i nic nie wskazuje na to, by dynamika sprzedaży miała osłabnąć. Oprócz coraz bardziej kompleksowej oferty, dyskonty zyskują kolejnych klientów dzięki coraz większemu dotarciu i bliskości konsumentów" - wyjaśnia cytowany przez Portal Spożywczy Michał Maksymiec, Retailers Vertical Client Director w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Biedronka, Lidl i Żabka rosną w siłę. Liczy się też Dino

Dodaje też, że o dominacji dyskontów i małych sklepów świadczą liczby - Biedronka ma w Polsce niemal 3 tys. sklepów, Lidl blisko 700. Żabka ma natomiast już 6 tys. placówek. Dynamicznie rozwijają się też polskie sieci: Dino i Polomarket.

Znacząco zmieniły się też proporcje w rynku dóbr szybkozbywalnych (FMCG). Dziesięć lat temu liderem były tu hipermarkety, dziś odpowiadają za 13 proc sprzedaży. w tym segmencie. Jednocześnie dyskonty wysunęły się na pozycję lidera - odpowiadają za 34 proc. sprzedaży.

Czytaj też: Sieć polskich supermarketów Dino rośnie jak na drożdżach. Za jej sukcesem stoi tajemniczy miliarder

Sklepy wielkopowierzchniowe dalej będą tracić

Hipermarkety, zwane też sklepami wielkopowierzchniowymi, według przewidywań analityków, nadal będą tracić udział w rynku. Z danych Euromonitor International, przygotowanych dla "Rzeczpospolitej", w 2020 r. spadek sprzedaży ma się pogłębić - z 2,2 do 2,4 proc.

Więcej o:
Komentarze (39)
Nie tylko Tesco ma kłopoty w Polsce. Zmierzch hipermarketów, przegrywają z dyskontami
Zaloguj się
  • P L

    Oceniono 3 razy -1

    Bo Polacy lubią kupować gufno

  • sonix24

    Oceniono 3 razy -1

    Biedronka padnie szybciej niż ktokolwiek się spodziewa. Zawali się pod własnym ciężarem. Tak duża ilość sklepów wymaga rozbudowanej sieci dystrybucji i wszelkich innych usług potrzebnych do prowadzenia tego rodzaju sklepów. Efekt skali działa do czasu.

  • kali23

    Oceniono 7 razy -1

    W Polsce przetrwa tylko LIDL i Kaufland. Biedronka będzie miała spore kłopoty.
    TESCO już nie istnieje. Dino to prowincja.

  • ultraviolet24

    Oceniono 5 razy -1

    A po co mam jechać 30-60 minut w jedną stronę tylko po to by zrobić zakupy które mogę zrobić pod blokiem? Potem jeszcze taszczyć te zakupy po przystankach autobusowych.

    A o krążeniu przez wiele kilometrów pomiędzy hipermarketowymi alejkami nie wspomne...

  • ssaassaa

    Oceniono 5 razy -1

    W sumie się nie dziwię. Kiedyś hipermarkety kusiły niższymi cenami mimo większego kłopotu logistycznego. Po prostu opłacało się jechać raz na 2 tygodnie zrobić duże zakupy towarów nie psujących się od razu. Teraz porównywalne ceny mają dyskonty, które są logistycznie lepiej położone.

  • zigzaur

    0

    Byłem dziś w dużym supermarkecie na drobnych rutynowych zakupach. Zauważyłem coś nowego:
    - długą kolejkę do kas samoobsługowych

  • wdechwydech

    0

    Już się nasyciliśmy zakupami "jak na filmie z zachodu",
    w dodatku w niedzielę zamknięte.

  • eva_bramborova

    Oceniono 4 razy 0

    Dla mnie symptomatyczny jest przykład Auchan.Kiedyś najlepsze miejsce do większych,cotygodniowych zakupów.Dzisiaj to dramat.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX