Trzy miliony Polaków zrezygnowało z płatnej telewizji. Przyciągnął ich Netflix i inne serwisy VOD

Płatna telewizja w Polsce w sześć lat straciła trzy miliony użytkowników. Jednocześnie rośnie grono internautów, którzy filmów i seriali szukają na platformach VOD, takich jak Netflix. Na zmianę w zachowaniu Polaków reaguje branża informatyczna. Na rozwój wyda fortunę.
Zobacz wideo

Płatna telewizja wciąż jest w Polsce bardzo popularna, jednak ta popularność z roku na rok maleje. Joanna Nowakowska z agencji Wavemaker, cytowana przez "Rzeczpospolitą" wylicza, że w ciągu sześciu lat - pomiędzy rokiem 2013 a 2019 - liczba osób, które korzystają z płatnej telewizji zmniejszyła się o trzy mln. Dziś wynosi 23,7 mln.

Netflix i inne serwisy VOD coraz popularniejsze

Za dostęp do płatnych treści wideo płaci w Polsce już 40 proc. internautów. Blisko 90 proc. robi to co najmniej raz w tygodniu, a 50 proc. codziennie lub kilka razy w tygodniu - wyjaśnia agencji Newseria Biznes Karolina Chołuj, dyrektor działu badawczego w Mindshare Polska.

Segment płatnych treści VoD rośnie najbardziej dynamicznie. Względem 2018 roku wzrósł już praktycznie dwukrotnie, jeśli chodzi o deklaracje tego, czy konsumenci oglądają treści płatne w internecie. Zwiększa się także częstotliwość oglądania treści płatnych.

- ocenia ekspertka.

Według badań Gemius/PBI z grudnia 2019 roku z serwisów VOD (video on demand, z ang "wideo na żądanie") korzysta 2,7 mln Polaków. Liderem zestawienia w listopadzie był Netflix, z którego korzysta 3,7 mln użytkowników (57 proc. proc polskich internautów). Drugi na liście VOD.pl może pochwalić się wynikiem na poziomie 3,2 mln użytkowników. Wysoko na liście jest też HBO Go, z którego korzysta 1,73 mln osób.

Polacy szukają w internecie tego, czego nie ma w telewizji

O mniejszej popularności telewizji świadczy jeszcze jeden trend. Z analiz ekspertów wynika, że 41 proc. konsumentów wideo na żądanie deklaruje, że szuka na platformach innych treści niż te emitowane w telewizji.

Czytaj też: Netflix powinien się bać? W "wojnie streamingowej" jeńców nikt nie będzie brał

Niemal tyle samo osób twierdzi, że korzysta z VoD, by oglądać filmy i seriale emitowane równolegle w tradycyjnych kanałach TV.

Branża inwestuje w IT

O tym, że popularność internetowych serwisów wideo będzie rosnąć, świadczą dane dotyczące inwestycji. Wedle grudniowego raportu firmy badawczej PMR do 2023 roku wydatki na nowe technologie w Polsce zwiększą się o 8 mld zł.

Dostęp do płatnej telewizji przez analityków jest zaliczany do usług telekomunikacyjnych - obok telefonii komórkowej, stacjonarnej i usług internetowych. Zdaniem specjalistów z agencji PMR w 2020 roku wartość tego rynku wzrośnie w Polsce o 2 proc.