Plus znów z wysoką karą. 20 mln zł za brak zwrotu pieniędzy za niewykorzystane doładowania

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał spółkę Polkomtel, właściciela sieci Plus, za niezwracanie konsumentom niewykorzystanych środków za doładowania. To druga kara dla operatora nałożona w ciągu zaledwie kilku tygodni

>>> Zobacz także: Czeska marka wkracza w erę elektromobilności. Sprawdzamy, jak jeździ pierwsza hybryda plug-in Skody – Superb iV

Zobacz wideo

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę w wysokości 20 mln zł na właściciela sieci Plus. Polkomtel, zdaniem UOKiK, naruszył zbiorowe interesy konsumentów.

Niewykorzystane doładowanie przepada? Według UOKiK to może naruszać interes konsumenta

Chodzi o część klientów, którzy korzystali z oferty typu pre-paid. Jak tłumaczy urząd zgodnie z regulaminem operatora, jeżeli np. ktoś posiada tzw. "Taryfę elastyczną na kartę", to po doładowaniu za 50 zł, będzie mógł przez 90 dni wykonywać połączenia. Jednak gdy nie wykorzysta wszystkich środków i nie doładuje ponownie karty, to one przepadają. W tym wypadku jedynym sposobem na odzyskanie pieniędzy jest złożenie reklamacji. Zdaniem Urzędu takie postępowanie nie jest właściwe.

Operatorzy powinni sami oddawać niewykorzystane środki

Konsument jest zmuszony do wykupywania doładowań tylko od jednego operatora z obawy przed utratą zgromadzonych na karcie środków pieniężnych. To operator dysponuje środkami swoich klientów - stwierdza UOKiK

Stwierdza też, że operator powinien zwrócić środki na wniosek konsumenta automatycznie. W taki sposób odbywa się to w innych europejskich rynkach - np. w Niemczech, Austrii, Hiszpanii.

P4 (Play), Orange i T-Mobile również pod lupą

Decyzja co do kary zapadła wyłącznie co do Plusa, jednak UOKiK od 2016 roku prowadzi postępowania w stosunku do innych operatorów - P4 (właściciela sieci Play), Orange i T-Mobile. I w tym wypadku problemem, zdaniem szefa Urzędu, jest fakt, że niewykorzystane środki przekazane na doładowania przepadają.

Czytaj też: UOKiK przegrywa w sądzie. Ważna decyzja ws. kartelu operatorów telekomunikacyjnych okazała się błędna

Kolejna kara dla Polkomtela

Warto przypomnieć, że w styczniu UOKiK nałożył 50 mln kary na Polkomtel za dodatkowe opłaty za streaming. Jak już informowaliśmy w latach 2013-2017 operator naliczał użytkownikom usług Nielimitowany Internet, Bezpieczny internet oraz Pakiet non stop dodatkowe opłaty za korzystanie w internecie z usług streamingowych.

Za każdą minutę oglądania filmów na Netflixie czy YouTube, a nawet za słuchanie radia on-line trzeba było dopłacić 40 groszy. UOKiK uznał, że abonenci ponosili nieuzasadnione opłaty.

Zarówno styczniowa jak i lutowa kara są nieprawomocne. Polkomtelowi przysługuje odwołoanie od decyzji UOKiK.

Więcej o: