Według badania Allegro i Mobile Institut, tylko 21 proc. Polaków uważa się za romantycznych, a 58 proc. twierdzi, że daleko im do romantyzmu. Nie zmienia to jednak faktu, że walentynki świętujemy i chętnie kupujemy z tej okazji prezenty - 83 proc. rodaków kupuje przynajmniej symboliczny podarunek (dane Kantar z 2018 r.). W ciągu dwóch dekad popularność tego święta znacznie urosła, bo jeszcze na początku wieku tylko 42 proc. polaków deklarowało, że obchodzi święto zakochanych.
W internecie prezenty z okazji walentynek kupuje co trzeci Polak. Z tej grupy aż 45 proc. wybiera Allegro. Na prezenty wydajemy przeciętnie 100-150 zł, deklarując, że to tyle samo lub nieco więcej niż w poprzednich latach. Wybieramy zakupy internetowe, ponieważ jest tam więcej promocji i specjalnych ofert. 27 proc. świętujących 14 lutego, wybiera zestawy prezentowe, 38 proc. decyduje się na prezenty dedykowane z napisem lub grawerem, a co czwarty samodzielnie wykonuje podarunki. Prezenty kilka dni przed świętem zakochanych kupuje 44 proc, a 18 proc. robi to dopiero 14 lutego.
24 proc. Polaków planuje na walentynki kupić gadżety erotyczne - to więcej niż kosmetyki i perfumy (20 proc.). Dla pań najchętniej kupowane są kwiaty, perfumy, wody toaletowe, biżuteria i bielizna. Jeśli chodzi o ostatnią kategorię, to najpopularniejsza jest elegancka bielizna w kolorze czarnym, kolor czerwony jest na drugim miejscu i jego sprzedaż rośnie o połowę w okresie walentynkowym. O 49 proc. rośnie także sprzedaż bielizny erotycznej. Z kolei najpopularniejsze prezenty dla mężczyzn to t-shirty, perfumy, wody toaletowe, portfele, bransoletki i skarpetki. Uniwersalnym prezentem jest pluszowy miś, kupowany na Allegro co 20-30 sekund. Osoby kupujące słodycze na walentynki decydują się na czekoladki (60 proc.), czekoladę (37 proc.), ciasta (32 proc.) i lody (30 proc.).