UOKiK karze za nieuczciwe pokazy. Handlowcy mieli wykorzystywać problemy zdrowotne starszych konsumentów

UOKiK poinformował o karze dla dwóch spółek Pollana Med i MEDISPOL (obecnie Radnar). Firmy muszą łącznie zapłacić prawie 1,5 mln za naruszenie interesów konsumentów.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie ustaje w walce z kontrowersyjnymi pokazami, podczas których handlowcy wykorzystują problemy zdrowotne często starszych klientów. Przekonały się o tym dwie firmy, Pollana Med i MEDISPOL (obecnie Radnar), które prowadziły sprzedaż właśnie w taki sposób. Prezes UOKiK poinformował o karach dla obu spółek. Pierwsza z nich zobowiązana jest do zapłacenia kary w wysokości ponad 1 mln zł, natomiast druga ma do zapłaty 400 tys. zł grzywny. Ponadto, przedsiębiorca musi poinformować o decyzji  wszystkich klientów, którym sprzedał produkty między 29 grudnia 2017 r. a 21 maja 2019 r.

UOKiK karze za nieuczciwe pokazy. Jakie praktyki stosowali handlowcy?

Przedstawiciele Pollana Med zapraszali na pokazy sprzętu domowego, obiecując darmowe prezenty. Handlowcy informowali, że zakupionego produktu nie można oddać, jako że była to rzekomo promocja. Zapis o możliwości zwrotu miał być ręcznie wykreślany przez pracowników firmy. Uznano to za praktykę nieuczciwą. 

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia bez podania przyczyny. Nie ma znaczenia, czy towar kupiony był w standardowej cenie, czy w promocji. Nie można tego prawa nikomu odebrać.

- mówi, cytowany w komunikacie, Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Firma MEDISPOL (obecnie Radnar z Poznania), według urzędu, wykorzystywała problemy zdrowotne konsumentów. W wielu przypadkach zapraszano na pokazy sprzedażowe pod pretekstem bezpłatnych badań profilaktycznych. Podczas badań wykorzystywano sprzęt  AM Scan, mimo że nie jest on przeznaczony do oceny zdrowia. Na podstawie wyniku badania informowano o dolegliwościach, wprowadzając w błąd konsumentów. Jak ocenił to UOKiK, "przedstawiciele handlowi mogli w ten sposób wpływać na decyzje konsumentów o zakupie oferowanego aparatu do magnetoterapii". 

Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajduje się szczegółowy komunikat dotyczący kary dla dwóch firm. Znajdziemy w nim również szereg zaleceń, jak zachowywać się podczas takich pokazów, aby nie paść ofiarą nieuczciwych praktyk.