Spłaciłeś wcześniej kredyt? Kolejne instytucje muszą oddać pieniądze

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał pozytywne decyzje dla klientów kolejnych instytucji finansowych, którzy spłacili przed terminem swoje pożyczki, a nie otrzymali należnego zwrotu części pieniędzy. Tym razem chodzi o firmy pożyczkowe Vivus i Zaplo oraz Bank Pocztowy.

Problem rozliczenia kosztów przy wcześniejszej spłacie kredytu jest znany już od kilku lat - najpierw za sprawą działań UOKiK i Rzecznika Finansowego, a później także pozytywnego dla pożyczkobiorców wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z września 2019 r.

A chodzi o to, że klient, który spłacił kredyt konsumencki przed czasem, musi otrzymać proporcjonalny zwrot wszystkich poniesionych kosztów. Przykładowo - klient zaciągnął pożyczkę na rok i zapłacił np. 1 tys. zł dodatkowych kosztów (np. prowizja za udzielenie pożyczki, składka ubezpieczeniowa, opłata administracyjna itp.). Gdyby spłacił tę pożyczkę przed czasem, powinien otrzymać zwrot np. 500 zł przy spłacie po pół roku albo 250 zł przy spłacie po dziewięciu miesiącach.

Vivus, Zaplo i Bank Pocztowy pod lupą UOKiK

W poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o wydaniu w tej sprawie trzech decyzji - wobec firm pożyczkowych Vivus Finance i Zaplo oraz Bankowi Pocztowemu.

Prezes UOKiK nakazał firmom Vivus Finance i Zaplo natychmiastowe zaprzestanie zakwestionowanej praktyki. Przyjął także zobowiązanie Banku Pocztowego do usunięcia wobec konsumentów skutków stosowanej praktyki.

Wszystkie trzy spółki muszą poinformować swoich klientów o możliwości złożenia reklamacji, a także rozpatrzyć je pozytywnie i zwrócić część prowizji obliczoną metodą liniową.

To właśnie liniowy mechanizm obliczania zwrotu opłat klientom jest najkorzystniejszy i uczciwie wypełnia wyrok TSUE. Oczekuję tym samym, że wszystkie instytucje finansowe będą ją stosować przy rozliczeniach przedterminowej spłaty kredytu konsumenckiego. Takie stanowisko przedstawiliśmy również w październiku 2019 r. na spotkaniu ze Związkiem Banków Polskich

- mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

W przypadku klientów Banku Pocztowego, decyzja UOKiK dotyczy osób, które między 1 marca 2015 r. a 30 czerwca 2016 r. zawarły umowę "Pożyczka na Poczcie" (i oczywiście spłaciły ją przed terminem). W przypadku Zaplo i Vivus Finance chodzi o klientów, którzy spłacili pożyczki przed terminem poczynając od 16 maja 2016 r. 

Decyzje wobec są Zaplo i Vivus Finance są nieprawomocne, firmy odwołały się do sądu. Decyzja wobec Banku Pocztowego jest prawomocna.

Wcześniej UOKiK podjął analogiczne decyzje wobec firm pożyczkowych Aasa, iCredit, Optima oraz Eurocent w upadłości. Jak dodaje urząd, w toku są kolejne postępowania przeciw bankom i firmom pożyczkowym.

Banki zawiązują rezerwy

Zwroty części kosztów pożyczek spłaconych przez klientów przed terminem są po wrześniowym wyroku TSUE jednym z ważniejszych problemów w bankach. Kolejne instytucje zawiązują rezerwy na możliwe roszczenia klientów z tytułu tzw. "małego TSUE" ("dużym TSUE" jest wyrok ws. kredytów frankowych) - zrobiły to już m.in. BNP Paribas, Bank Pocztowy, Alior Bank czy Getin Noble Bank. Także inne banki - m.in. Pekao, PKO BP czy mBank - nie pozostawiają wątpliwości, że "mały TSUE" negatywnie wpłynie na ich wyniki.

Zobacz wideo Z drugiej strony, banki chcą coraz więcej za kredyty mieszkaniowe. Marże są najwyższe od 9 lat