Akumulatory cynkowe, czyli świat ma już pomysł, jak tanio budować magazyny energii

Gwałtownie rośnie zapotrzebowanie na wydajne akumulatory. Nadzieją są ogniwa cynkowo-powietrzne nowej generacji.

Wydajne magazynowanie energii to jedno z największych współczesnych wyzwań technologicznych. Świat potrzebuje coraz więcej niedrogich, trwałych i bezpiecznych akumulatorów o dużej pojemności i jak najkrótszym czasie ładowania. Zarówno do zasilania samochodów elektrycznych, jak i do budowy dużych magazynów energii. Te ostatnie są niezbędnym uzupełnieniem nowoczesnej energetyki odnawialnej - opartej na ogniwach fotowoltaicznych lub turbinach wiatrowych - w której elektrownie konwencjonalne lub jądrowe są tylko uzupełnieniem.

Według najnowszych szacunków w przeciągu najbliższych 10 lat na budowę dużych magazynów energii wydanych zostanie co najmniej 30 mld dol. To dużo pieniędzy. Właśnie do bitwy o te pieniądze włączają się producenci akumulatorów cynkowych.

Już nie tylko aparaty słuchowe

Baterie, w których wykorzystywany jest cynk, nie są nowym pomysłem. Nieodwracalne ogniwa srebrowo-cynkowe wynaleziono już pod koniec XIX wieku, a w czasie II wojny światowej zbudowano je w postaci miniaturowej baterii.

Te technologia została potem jeszcze rozwinięta. Powstały ogniwa cynkowo-powietrzne i w efekcie akumulatory z cynkiem w roli głównej były chętnie wykorzystywane w przemyśle kosmicznym oraz w dziesiątkach milionów aparatów słuchowych. Mają bowiem trzy duże zalety. Są tańsze od baterii litowo-jonowych, lekkie i bezpieczne - nie ma ryzyka pożaru obecnego przy bateriach litowo-jonowych.

Zobacz wideo Czy budowa elektrowni jądrowej ma jeszcze sens? Atomowe za i przeciw

Niestety do niedawna akumulatory cynkowe miały też poważne wady. Mają mniejszą gęstość energii, co w praktyce oznacza, że dostarczają mniej prądu od ogniw z litem w roli głównej.

Ale to się zmienia. Coraz więcej firm na świecie, w tym bardzo pomysłowych start-upów, pracuje nad udoskonaleniem ogniw cynkowo-powietrznych i wydaje się, że doszły do poziomu, który pozwala w oparciu o tę technologię budować duże magazyny energii.

- Nie ma wątpliwości, że ogniwa litowo-jonowe oraz kwasowo-ołowiowe dominują na rynku magazynów energii. Ale my właśnie włączamy się do tej gry - powiedział kilka dni temu dziennikarzom Bloomberga Andrew Green, dyrektor zarządzający Międzynarodowego Stowarzyszenia Cynku.

Przełomowe zamówienia

W styczniu kanadyjski start-up Zinc8 podpisał umowę z urzędem energetycznym Nowego Jorku na budowę demonstracyjnego magazynu energii, który ma zasilać kilka budynków miejskich przez osiem godzin w cenie około 250 dol. za kWh. Stało się tak, bo wcześniej Zinc8 wygrał wcześniej globalny konkurs na budowę taniego magazynu energii właśnie w Nowym Jorku.

Wygrana w nim firmy z Kanady otwiera nowej technologii drogę do bardziej masowego wykorzystania. Zwłaszcza, że ogniwa powietrzno-cynkowe nowej generacji mają jeszcze jedną zaletę. Budowane są z wykorzystaniem relatywnie taniego i łatwo dostępnego metalu. Rezerwy cynku na świecie szacowane są na około 250 mln ton, litu na zaledwie 77 mln ton. Złoża cynku są w wielu miejscach, litu często w niestabilnych politycznie krajach lub poza łatwym zasięgiem dla zachodnich koncernów, na przykład w Chinach. Z tym wiąże się cena litu i cynku. Ten pierwszy metal kosztuje około 8,5 tys. dol za tonę, cynk natomiast wyceniany jest na 2,1 tys. dol. za tonę.

Tekst pochodzi z bloga PortalTechnologiczny.pl.

Więcej o:
Komentarze (73)
Akumulatory cynkowe, czyli świat ma już pomysł, jak tanio budować magazyny energii
Zaloguj się
  • wejsunek47

    Oceniono 69 razy 45

    start up z Torunia testuje pozyskiwanie i magazynowanie energii ze zdrowasiek i różańca

  • swinton

    Oceniono 27 razy 23

    Pomerdało się naszm domowym ekspertom, oj, pomerdało.
    Bo czytać ze zrozumieniem nie potrafią.
    To nie chodzi ile kosztuje kWh tylko ile kosztuje inwestycja by 1 kWh zmagazynować.
    A 'magazynować' czy uzupełniac można przez ok 20tys godzin.

    pv-magazine-usa.com/2020/02/27/how-zinc-air-battery-capacity-might-reach-a-cost-of-45-kwh/

  • zdzisiek66

    Oceniono 16 razy 16

    No super. A jakie są straty procesów ładowania - rozładowywania, ile cykli wytrzymuje taki akumulator, czego, oprócz cynku, potrzeba do jego budowy, jakie są koszty ekologiczne i ślad węglowy budowy i utylizacji?

  • u_corsu

    Oceniono 10 razy 10

    250 mln ton szybko sie skonczy. Ponoc roczna produkcja wynosi 13 mln. Powiedzmy ze 20 lat. Ale w miare wyczerpywania sie zasobow, ceny raczej nie bedz taniec - tylko latwosc wydobycia bedzie spadac.

  • jaja-kaczora

    Oceniono 27 razy 9

    a nasz wielebny ojciec Tadek Belzebub z Torunia inwestuje w ZRODLA ZIMNEJ WODY! Powiedzial furman Otto z Tworkowa

  • poochojek

    Oceniono 17 razy 9

    250 dolarow to jednorazowy koszt zakupu mlotki, czeba teraz podzielic przez zywotnosc np. ile razy da sie naladowac i rozladowac

  • kopolimer

    Oceniono 9 razy 7

    Magazyny będą oparte na nowoczesnych ogniwach NiFe, o podwyższonej sprawności kulometrycznej przynajmniej w Japonii - patrz literatura i ostatnie patenty PEVE.
    I Słusznie. Trwałość 100 lat, żelazo - 56

  • ernst-lemingway

    Oceniono 19 razy 7

    "Ten pierwszy metal kosztuje około 8,5 tys. dol za tonę, cynk natomiast wyceniany jest na 2,1 tys. dol. za tonę"

    Nie ludzcie siem: prawo popytu-podazy natychmiast wywali cene cynku w gore :) A jak bardzo to trzebaby zapytac finansowych gangsterow z wall street.

  • mordred

    Oceniono 6 razy 4

    Zastanawiam się, czy elektrownie szczytowo pompowe sa tak trudne do zbudowania jako magazyny energii. Widać tak.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX