Do Urzędu Ochrony Konsumentów napływają skargi na platformę pożyczkową Szybka Gotówka, która oferuje krótkoterminowe pożyczki przez internet. Problem dotyczy automatycznego refinansowania chwilówki w przypadku braku spłaty w terminie. UOKiK podaje przykład klienta, który pożyczył 1500 zł.
Po tym jak nie spłacił on kredytu, Szybka Gotówka kilkukrotnie "rolowała" jego dług i nie pozwalała na zapoznanie się z treścią umowy. Ostatecznie osoba zgłaszająca skargę miała do spłacenia aż 11 tys. złotych. Skargi dotyczą również pobierania zbyt wysokich opłat odsetkowych i pozaodsetkowych
Firmy pożyczkowe nie mogą wykorzystywać trudnej sytuacji konsumentów potrzebujących pieniędzy. Muszą przestrzegać limitów wysokości pobieranych opłat i innych zasad ustalonych w ustawie o kredycie konsumenckim. Dlatego wszcząłem postępowanie wyjaśniające w sprawie platformy Szybka Gotówka. Chcę zbadać działalność tego portalu i ustalić, czy zasady oferowania pożyczek, ich refinansowanie i windykacja należności nie prowadzą do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów
- mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Zobacz wideo
Mieszkanie dobrą inwestycją w czasie kryzysu? „Kredytobiorcy odczuwają teraz realne oszczędności”
UOKiK przygląda się platformie Szybka Gotówka, a przy okazji radzi, na co zwracać uwagę przy chwilówkach
Oszustwa w branży chwilówek to duży problem, nie tylko w czasie koronawirusa. W samym maju zeszłego roku Polacy wzięli krótkoterminowe pożyczki na kwotę pół miliarda złotych. Ponadto pojawią się jeszcze częstsze podczas izolacji kradzieże danych i wyłudzenia. By ograniczyć skalę oszustw, BIK udostępnił na trzy miesiące za darmo swój alert.
UOKiK z kolei przygotował poradnik, o czym trzeba pamiętać, biorąc chwilówkę:
- Koszt pożyczki to odsetki i pozostałe opłaty (np. za przygotowanie umowy, prowizję, ubezpieczenie).
- 8 proc. – tyle mogą wynieść obecnie odsetki maksymalne. Limity określa kodeks cywilny. Jest to dwukrotność odsetek ustawowych (wyliczamy je, dodając 3,5 proc. do stopy referencyjnej NBP, która obecnie wynosi 0,5 proc.).
- Pozaodsetkowe koszty też są ograniczone przepisami. Ostatnio w ramach tarczy antykryzysowej ich maksymalna wysokość została jeszcze zmniejszona i zależy od okresu pożyczki. Przykładowo dla produktów krótszych niż 30 dni limit wynosi 5 proc., a dla kredytu konsumenckiego na rok - 21 proc.
- RRSO – to rzeczywista roczna stopa oprocentowania, czyli koszt kredytu określony w procentach w stosunku do kwoty, którą pożyczamy. Ułatwia porównanie ofert.
- Formularz informacyjny – musisz go dostać od każdego pożyczkodawcy przed zawarciem umowy. Znajdziesz tam dane o kosztach zobowiązania, pobieranych opłatach.
- 14 dni - w tym czasie możesz odstąpić od umowy o kredyt konsumencki. Będziesz musiał oddać jednak odsetki za czas, w którym pieniądze były na twoim koncie.
- W każdym momencie możesz wcześniej spłacić pożyczkę. Instytucja finansowa musi się z tobą rozliczyć z pobranych opłat – dostaniesz zwrot proporcjonalnie do okresu, w którym wcześniej spłacisz dług.
- Sprawdź, czy w rejestrze Komisji Nadzoru Finansowego widnieje firma pożyczkowa lub pośrednik kredytowy.