CPK rozmawia z firmami, które będą miały placówki w Porcie Lotniczym Solidarność. To 35 spółek

CPK rozpoczęło konsultację z przedsiębiorstwami, które będą miały swoje siedziby w Porcie Lotniczym Solidarność. Rozmowy z 35 firmami potrwają do 1 lipca i będą dotyczyć infrastruktury oraz personelu obiektu.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) rozpoczęła konsultacje z 35 wytypowanymi firmami i instytucjami w celu zwymiarowania infrastruktury nowego lotniska. Zebranie szczegółowych danych dotyczących m.in. liczby i lokalizacji budynków, ich powierzchni i kubatury, a także zakładanej w 2027 r. liczby pracowników jest elementem prac nad master planem Portu Lotniczego Solidarność, podało CPK.

W tym roku planujemy podpisać umowę z wybranym wykonawcą. Wtedy ruszą też prace nad master planem portu lotniczego, które będą prowadzone przez zintegrowany zespół CPK i master plannera. Rozpoczęliśmy właśnie pierwszą z planowanych konsultacji na temat infrastruktury na potrzeby master planu

- dodał prezes CPK Mikołaj Wild.

Wśród firm zaproszonych do konsultacji znalazły się m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT, spółki handlingowe LS Airport Services i Welcome Airport Services, firmy obsługi technicznej LOT AMS i LS Technics, spółki spedycyjno-logistyczne Poczta Polska, DHL, FedEx, UPS i TNT, dostawcy paliw Orlen i Lotos, a także m.in. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Policja, Straż Graniczna, Główny Inspektorat Sanitarny oraz Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, wymieniono w materiale.

CPK pracuje nad master planem na Port Lotniczy Solidarność

Spółka CPK zapytała dostawców usług lotniczych i instytucje państwowe zarówno o inwentaryzację ich infrastruktury obecnie na Lotnisku Chopina, jak też o prognozy i oczekiwania na koniec 2027 r., kiedy planowane jest oddanie do użytkowania pierwszego etapu Portu Lotniczego Solidarność. Pytania dotyczą m.in.:

  • Typu budynków
  • Minimalnej potrzebnej powierzchni terenu
  • Liczby i lokalizacji obiektów
  • Powierzchni i kubatury budynków
  • Wymaganego sąsiedztwa innych elementów infrastruktury
  • Zasilania w media
  • Zapotrzebowania na parkingi i pola odstawcze
  • Liczby pracowników w obiektach.

Zbieranie informacji od zaangażowanych podmiotów potrwa do 1 lipca 2020 r. Spółka CPK planuje, że 15 lipca firmy i instytucje otrzymają podsumowanie tego etapu konsultacji.

Na master plan CPK będą składały się m.in: wieloletnia strategia etapowego rozwoju lotniska i szczegółowe wymagania w zakresie infrastruktury i zaplecza usługowego. Celem tego procesu planistycznego będzie całkowite zwymiarowanie i lokalizacja planowanej infrastruktury CPK, która w pierwszym etapie będzie miała przepustowość do 45 mln pasażerów i 1 mln ton przewozów cargo rocznie. Częścią składową przygotowań do master planu jest 350-stronnicowy brief strategiczny CPK, który usystematyzował założenia elementów infrastruktury. Powstał on na podstawie prawie 10 tys. uwag od prawie 150 podmiotów, które brały udział w poprzednich etapach konsultacji w tym i ubiegłym roku, przypomina CPK.

Obecnie na etapie uzgodnień rządowych jest Program Wieloletni, który określi planowane wydatki na CPK w kolejnych latach. W planach spółki na najbliższe trzy miesiące jest też m.in. wybór doradcy strategicznego spośród największych i najlepszych pod względem operacyjnym lotnisk przesiadkowych świata, zakończono w informacji.

Zobacz wideo Rząd wydał już 300 milionów na CPK. Megalotnisko PiS utonie w protestach społecznych?

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100% własnością Skarbu Państwa.