Medialne doniesienia na temat Amazona to często skargi pracowników. Dotyczą zazwyczaj śrubowania norm kosztem zdrowia pracowników i stosowania niekorzystnych dla nich form zatrudnienia.
30 kwietnia związkowcy z Polski, Niemiec, Francji, Hiszpanii, USA i Słowacji wysłali w tej sprawie list do Jeffa Bezosa "domagając się, aby spółka organizowała pracę w sposób umożliwiający pracownikom dbanie o własne zdrowie przez cały rok, a nie tylko w czasie pandemii i zmieniła na stałe politykę dotyczącą norm i przerw". W piśmie można również przeczytać, że "Amazon, który niezwykle wzbogacił się w czasie epidemii, musi w końcu uznać zdrowie swoich pracowników oraz zdrowie publiczne za priorytet, a nie pusty slogan".
W zeszłym tygodniu informowaliśmy o śmierci pracownicy magazynu Amazon w Sadach koło Poznania. Po tym jak zasłabła, nie udało się jej ocucić, a reanimacja nie przyniosła rezultatu.
W sobotę na Facebooku polscy związkowcy z OZZ Inicjatywa Pracownicza Amazon opublikowali post z długą listą zastrzeżeń wobec działań pracodawcy.
Wśród licznych zarzutów organizacji są m.in. brak stabilności zatrudnienia, śmieciowe umowy, które mają być podpisywane na miesiąc, a coraz częstszym modelem jest kontrakt na dwa tygodnie. Poza tym już 70 proc. pracowników zatrudnianych ma być przez agencje pracy. Do tego Amazon śrubuje normy, co zdaniem OZZ Inicjatywa Pracownicza szkodzi mu (pracownicy nawet bez systemu są w stanie zrobić wyniki ponad 100 proc. normę). Tam, gdzie zrezygnowano z oceny pracowniczej, wciąż prowadzone są statystyki, które decydują o przedłużeniu umowy lub możliwości wyrobienia godzin nadliczbowych.
Amazonowi zarzucono również pogwałcenie higieny i bezpieczeństwa pracy. W magazynach ma być za mało krzeseł, na których można usiąść, przerwy są za krótkie lub doliczane do czasu pracy. W związku z zakazem zasłaniania twarzy nie można było początkowo nosić maseczek. Zasady zmieniono z czasem, na bezwzględny nakaz zasłaniania ust i nosa, wbrew rządowym zaleceniom, że nie każdy ma taki obowiązek.
Zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa odnoszą się również do Pick Tower, gdzie pracowała zmarła kobieta. W 2017 r. biegły sądowy z zakresu BHP Jarosław Łuska odwiedził tę wieżę w podpoznańskim magazynie, sporządzając ocenę bezpieczeństwa i higieny pracy w Sadach. W raporcie stwierdził, że Amazon "nie spełnia nawet norm ogólnych", odnosząc się do niedostosowania warunków i procesów pracy do możliwości psychofizycznych pracownika. Te, zdaniem biegłego, powinny być inne dla 20- i 50-latków, mężczyzn oraz kobiet. Zarządzanie i organizacja pracy może powodować urazy psychiczne i fizyczne pracowników Amazona. Ponadto biegły uważa, że zmiany wprowadzane przez firmę w tym zakresie, są pozorne.
O komentarz w tej sprawie zwróciliśmy się do Amazona. Firma uważa, że kryzys stał się okazją do promocji postulatów krytyków polityki przedsiębiorstwa. Amazon dodaje, że jest oburzony, iż tragedia rodziny zmarłej pracownicy jest wykorzystywana do rozpowszechniania nieprawdziwych informacji na temat firmy.
Poniżej pełna treść oświadczenia Amazona:
W Amazon bezpieczeństwo pracowników jest najwyższym priorytetem. Jesteśmy dumni z tego, że ponad 16 000 osób w Polsce wybrało Amazon jako swojego pracodawcę i poleca nas jako miejsce pracy swojej rodzinie i przyjaciołom. Niestety globalny kryzys związany z koronawirusem stał się dla naszych krytyków okazją do promocji własnych postulatów. Jesteśmy oburzeni tym, jak tragedia rodziny naszej zmarłej koleżanki z poznańskiego zespołu jest aktualnie wykorzystywana do rozpowszechniania nieprawdziwych informacji na temat naszej firmy.
Pragniemy podkreślić, że:
• Z ogromnym smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci naszej koleżanki z poznańskiego zespołu. Łączymy się w bólu z członkami jej rodziny i bliskimi oraz otaczamy wsparciem jej współpracowników.
• Chcemy równocześnie zaznaczyć, że akcja ratunkowa została przeprowadzona w prawidłowy sposób. W naszych centrach logistycznych posiadamy defibrylatory (chociaż nie są one wymagane przez prawo) do wykorzystania w takich sytuacjach. Aktualnie czekamy na raport służb badających przyczyny zdarzenia.
• Wszystkie zmiany w regulacjach dotyczących funkcjonowania polskich centrów logistycznych – w tym dotyczące wdrożenia środków bezpieczeństwa, zmian organizacyjnych oraz w szczególności tymczasowych podwyżek stawki godzinowej dla wszystkich pracowników, w tym pracowników tymczasowych, zostały wprowadzone z inicjatywy Amazon i wdrożono je w ramach globalnej strategii Amazon we wszystkich krajach. W zakresie, w jakim było to wymagane prawnie, pracodawca dokonywał uprzednich konsultacji z działającymi u pracodawcy związkami zawodowymi.
• Zdrowie pracowników jest naszym najwyższym priorytetem, dlatego zawsze prosimy pracowników, żeby pozostali w domu, jeśli są chorzy. Dbamy o bezpieczeństwo wszystkich zatrudnionych przez nas osób i nie jest prawdą, że zmuszamy naszych pracowników do noszenia maseczek ochronnych jeśli mają problemy zdrowotne – w takich przypadkach umożliwiamy korzystanie z innych środków ochrony.
• Wprowadziliśmy ok. 150 rozwiązań, aby zwiększyć bezpieczeństwo podczas pandemii – m.in. mierzenie temperatury każdej osoby wchodzącej do budynku czy zasadę odstępu 2 m od współpracowników.
• Zgodnie z pomiarami, które zostały przeprowadzone w centrum w Sadach przez zewnętrzne, niezależne laboratorium nie posiadamy stanowisk, na których przekroczony został wydatek energetyczny pracowników.
• Kontrole przeprowadzone przez Państwową Inspekcję Sanitarną nie wykazały żadnych nieprawidłowości w użytkowaniu i wyposażeniu wież składowania towarów, dotyczy to również toalet, jak i oświetlenia. Ponadto, na każdym piętrze znajduje się wiele dystrybutorów wody pitnej, z których pracownicy mogą korzystać bez ograniczeń. Liczba i rozstawienie krzeseł w każdym centrum logistycznym Amazon w Polsce są zawsze zatwierdzane na spotkaniach komisji BHP wspólnie ze związkami zawodowymi.
• Jak wielokrotnie wskazywaliśmy, kwestionujemy także błędne założenia i, wynikające z nich, błędne ustalenia zawarte w powołanej przez związek zawodowy opinii biegłego. Opinia ta jest częścią materiału dowodowego w toczącym się wciąż postępowaniu sądowym, w którym nie zapadł jeszcze żaden wyrok.
• Amazon działa zgodnie z obowiązującym prawem i ściśle przestrzega prawa pracy. Dotychczas stworzyliśmy w Polsce ponad 16 000 stałych miejsc pracy i wciąż rekrutujemy. Podobnie jak w wielu innych firmach, wyznaczamy cele naszym pracownikom niezależnie od tego, czy pracują w naszych biurach korporacyjnych, czy centrach logistyki e-commerce. Ustalane są one obiektywnie, w oparciu o analizę wyników członków naszego zespołu. Stosowany przez nas system oceny pracowników został oceniony przez sąd jako obiektywny i sprawiedliwy. Natomiast do każdej osoby, która ma problem z osiągnięciem celu, podchodzimy indywidualnie i oferujemy wsparcie, aby pomóc jej poprawić wyniki i odnieść sukces w Amazon. W ubiegłym roku zaledwie ułamek procenta wszystkich informacji o konieczności poprawy pracy skutkowało zakończeniem umowy z pracownikiem. W miarę jak firma się rozwija, w naszym interesie jest tworzenie jak najlepszych warunków pracy i zatrzymywanie najlepszych pracowników w firmie.
• W czasie epidemii nic nie zmieniło się pod względem rodzaju i terminów realizacji naszych umów z pracownikami. Jak zawsze, stale dostosowujemy je do stopnia zapotrzebowania na nasze usługi.
• Te same procedury dotyczą zarówno pracowników Amazon, jak i pracowników zatrudnionych przez agencje pracy tymczasowej.
• W czterech centrach logistycznych Amazon w Polsce odbyły się kontrole Państwowej Inspekcji Sanitarnej, które miały na celu weryfikację poziomu ochrony pracowników przed ewentualnym zakażeniem koronawirusem w miejscu pracy. Państwowa Inspekcja Sanitarna zaaprobowała środki bezpieczeństwa wdrożone przez Amazon i nie znalazła żadnych uchybień w naszych procesach. Co więcej, kontrole wykazały, że w celu ochrony pracowników firma zastosowała szereg zabezpieczeń wykraczających ponad wytyczne rządowe oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
• Jesteśmy odpowiedzialną firmą i ściśle przestrzegamy wytycznych rządowych i władz sanitarnych, aby zapewnić wdrożenie odpowiednich procedur we wszystkich naszych lokalizacjach na terenie całego kraju. Pracujemy nad tym, aby zapewnić ciągłość zatrudnienia naszym pracownikom w tym trudnym czasie i realizować dostawy do tych klientów.
• Faktem jest, że Amazon już oferuje to, czego domagają się związki zawodowe: konkurencyjne wynagrodzenie w wysokości od 20 zł za godzinę, bogaty pakiet benefitów i wiele możliwości rozwoju kariery - wszystko to przy jednoczesnym zapewnieniu bezpiecznego, nowoczesnego środowiska pracy.