Biznes walczy. Sklepy rowerowe przeżywają oblężenie. "Najpopularniejszych modeli może brakować"

Robert Kędzierski
Producenci rowerów po ciężkich miesiącach przymusowej kwarantanny Polaków zaczynają odnotowywać spore wzrosty sprzedaży. Przedstawiciel sieci Decathlon przyznaje, że najpopularniejszych modeli może czasowo brakować. Prezes Kross informuje o rekordowych wynikach w maju. Nadzieję na powrót do normalności mają też Intersport i Asics.

Łagodzenie obostrzeń, zmęczenie przebywaniem w domu, poprawiająca się pogoda. Te czynniki można uznać za jedne z głównych powodów zainteresowania Polaków rowerami.

Polacy zainteresowani rowerami jak nigdy

Sklepy przyznają, że chętnych na zakupy nie brakuje. Rafał Gębara, dyrektor sportów rowerowych Decathlon Polska w rozmowie z Gazeta.pl przyznaje, że wzrost zainteresowania rowerami w porównaniu do poprzedniego roku wynosi ponad 80 proc. - Jest to spowodowane w dużej mierze aktualnymi obostrzeniami. Jazda na rowerze postrzegana jest jako sport bezpieczny, ponieważ najczęściej uprawiamy ją w pojedynkę lub w bardzo małych grupach - przyznaje.

- Z naszych obserwacji wynika, że królują rowery, które pozwalają na wysiłek indywidualny: kolarstwo górskie oraz kolarstwo szosowe. Sprzedaż tych rowerów stanowi ponad 40 proc. udziału w rynku. Rowery szosowe, zwłaszcza z segmentu turystycznego oraz gravel, pozwalają natomiast na długie wycieczki rowerowe poza miasto i stanowią ponad 15 proc. udziału. Równie dużą popularnością cieszą się wspólne wypady rodzinne, dlatego zanotowaliśmy także duży udział sprzedaży rowerów dla dzieci – to już ponad 20 proc. Zainteresowaniem cieszą się też wszelkiego rodzaju akcesoria do rodzinnego uprawiania kolarstwa: foteliki dla dzieci oraz przyczepki rowerowe - przyznał Gębara.

Polacy będą jeździć na rowerach nawet do końca września? "Sezon się przesunie"

Zdaniem przedstawiciela sieci Decathlon sporty rowerowe, podobnie jak bieganie czy turystyka krajowa, będą przeżywały w tym roku boom.

- Z uwagi na ograniczenia w handlu w marcu i kwietniu, sezon może przesunąć się w czasie nawet do końca września. Jesienią spodziewamy się zainteresowania segmentem Urban Mobiliy, ze wskazaniem na rowery elektryczne. Bezpieczne i zdrowe przemieszczanie się do pracy i szkoły to przyszłość, która została zdecydowanie przyspieszona przez aktualną sytuację związaną z pandemią.

Najpopularniejszych rowerów może czasowo brakować

Gębara uważa, że rowery cieszą się tak dużym zainteresowaniem, iż już teraz występują okresowe braki najbardziej popularnych modeli rowerów. - Dodam, że bardzo podobny trend obserwuje się w pozostałych krajach Europy. To będzie rok rowerów - stwierdza ekspert.

Branża wciąż musi walczyć o klientów

Artur Mikołajko, prezes zarządu INTERSPORT Polska S.A., sieci sprzedającej sprzęt sportowy i turystyczny, przyznaje, że w pierwszym tygodniu po ponownym otwarciu sklepów sieć odnotowała znaczny spadek obrotów.

- Pomimo szybkiej próby odbudowania sprzedaży, działalność prowadzona w centrach handlowych nie powróciła do pełnej normalności. Nadal widoczny jest trend przekierowania tradycyjnego kanału na sprzedaż e-commerce - stwierdził Mikołajko. 

Sieć liczy, że już za kilka miesięcy sprzedaż wróci do pełnej normalności. W tym celu podejmuje szereg nowych inicjatyw - m.in. uruchomiła w tym miesiącu flagowy multibrandowy sklep nowej generacji w formacie INTERSPORT 2.0 w Warszawie.

Producenci rowerów odnotowują rekordy

Zbigniew Sosnowski, prezes spółki Kross, jednego z najstarszych polskich producentów rowerów, zainteresowanie Polaków rowerami przyjmuje z wielkim optymizmem.

- Po dwóch bardzo trudnych miesiącach, czyli marcu i kwietniu, maj jest dla Kross rekordowy. Patrząc na dane, w maju sprzedaliśmy dwa razy więcej rowerów niż w tym samym czasie przed rokiem. Perspektywy są optymistyczne, bo widzimy, że ludzie zaczęli jeździć rowerami na co dzień, do pracy, kupują rowery dla najmłodszych i planują wakacje na rowerach - stwierdza Sosnowski.

Prezesa cieszy, że Polacy wybierają rowery polskich marek. - Kross jest przygotowany na zwiększony popyt, kilkadziesiąt tysięcy rowerów w magazynach firmy powinno zaspokoić potrzeby Polaków.

Daniel Bogacki z ASICS Activation Specialist również przyznaje, że po zniesieniu obostrzeń, jego firma zauważa zwiększony ruch w sklepach stacjonarnych.

- Trudno w tej chwili szacować, czy sprzedaż realnie wzrasta i jakie są perspektywy w tym zakresie, tym bardziej że z uwagi na pandemię zdecydowaną większość działań sprzedażowych prowadziliśmy w kanale e-commerce, który wciąż cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem konsumentów. - stwierdził.

Zauważył, też, że ostatnie decyzje rządu zachęcają do uprawiania sportu.

- Zniesienie restrykcji wpłynęło natomiast pozytywnie na osoby zainteresowane bieganiem, aktywnością fizyczną. Właśnie w okresie wiosennym notujemy największe wzrosty, jednak z uwagi na obecną sytuację proces ten dość znacznie został odłożony w czasie. Sprzyjająca pogoda determinuje jednak popularność produktów przeznaczonych do biegania. Już teraz widzimy trend, że docieramy z naszą ofertą do nowych biegaczy i liczymy, że zostaną z naszą marką na dłużej - stwierdził.

Jeśli pogoda w ciągu najbliższych tygodni będzie dopisywać, zainteresowanie Polaków aktywnością fizyczną i sportem z pewnością nie zmaleje. Producenci rowerów i sklepy ze sprzętem mają więc szansę na odrobienie strat.

Zobacz wideo 25978513,biznes-walczy-1000-zl-na-start-w-olx-na-jaki