Pracownicze Plany Kapitałowe to wprowadzony przez rząd program, mający na celu skłonienie Polaków do oszczędzania na własne emerytury. Plan zakłada, że pracownicy nie będą musieli zbierać oszczędności sami, tylko będą one budowane wspólnie przez pracowników, pracodawców oraz państwo.
Ustawa o PPK weszła w życie 1 stycznia 2019 roku, jednak pracodawcy mają czas na przygotowanie się do wdrożenia systemu w swoich firmach. Ostatnie podmioty dołączą do programu na początku 2021 roku. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, przystąpienie firm do sytemu odbywa się według następującego harmonogramu:
Zastanawiasz się jakie są zasady działania PPK i ile procent zostanie przekazane z pensji na plan? Według twórców tego projektu środki będą zbierane wspólnie przez:
Istotnym jest również fakt, iż w przypadku przystąpienia do programu, pracownik nie ma wpływu na wybór, która instytucja finansowa będzie zajmowała się obsługą "portfela PPK". Decyzja w tym zakresie należy do pracodawcy, który powinien skonsultować ją ze związkami zawodowymi lub reprezentacją osób zatrudnionych (w przypadku braku struktur związkowych).
Wiek pracownika odgrywa bardzo istotną rolę w przypadku Pracowniczych Planów Kapitałowych. Osoby między 19. a 55. rokiem życia będą automatycznie dopisane do programu. Inaczej ma się rzecz ze starszymi pracownikami - ci, którzy mają co najmniej 55 lat, ale nie skończyli 70. roku życia, sami podejmą decyzję o tym, czy chcą być uczestnikami tego systemu oszczędzania.
Ustawa zakłada, że PPK to dobrowolny system, jednak pracownik zostanie do niego dopisany automatycznie i może z uczestnictwa w nim zrezygnować w dowolnym momencie. Pracownik musi jednak pamiętać, aby w tym celu złożyć stosowne oświadczenie. Pracodawca powinien w ciągu siedmiu dni przekazać je odpowiedniej instytucji finansowej, zajmującej się obsługą rachunku. Wpłaty pobrane w danym miesiącu zostaną wówczas zwrócone. Warto pamiętać o tym, że co cztery lata członkostwo będzie automatycznie odnawiane, wobec czego konieczne stanie się ponowne złożenie deklaracji o rezygnacji z PPK.
Tutaj znajduje się wzór deklaracji o rezygnacji z PPK: https://www.mojeppk.pl/pliki/repozytorium-plikow/materialy-do-pobrania/pdf/deklaracja_o_rezygnacji_z_dokonywania_wplat_do_ppk.pdf
Pracownik może w dowolnym momencie skorzystać ze zgromadzonych w PPK oszczędności, dokonując zwrotu środków zgromadzonych na rachunku PPK lub dokonując wypłaty środków w tzw. szczególnych sytuacjach życiowych. Wówczas należy złożyć wniosek o wypłatę zgromadzonych, przez siebie, oszczędności i uczestnik otrzyma zgromadzoną sumę. Będzie ona pomniejszona jednak o:
Wypłata środków natomiast, w tzw. szczególnych sytuacjach życiowych dotyczy dwóch przypadków:
Sprawdzenie stanu konta przez uczestnika oszczędzającego w PPK jest możliwe, dzięki prywatnemu imiennemu rachunkowi otwartemu przez instytucję finansową obsługującą Twój "emerytalny portfel". Jak wynika z informacji, jakie można przeczytać na oficjalnej stronie poświęconej temu programowi www.mojeppk.pl:
Każda z 20 instytucji finansowych wpisanych do ewidencji PPK, spośród których pracodawca wybrał dostawcę PPK, udostępnia uczestnikom PPK bieżący dostęp online do systemu prezentującego stan ich oszczędności. Nadanie dostępu do takiego systemu (logowanie) jest inne w każdej z tych instytucji. Informacji dotyczących logowania należy szukać na stronie internetowej właściwej instytucji finansowej, a także np. w informacji o zawarciu umowy o prowadzenie PPK przekazanej pracownikowi. Taka informacja jest wysyłana do każdego pracownika rozpoczynającego oszczędzanie w PPK.
Warto jednak dodać, że w sytuacji, kiedy dany pracownik będzie miał otwarte kilka rachunków PPK w różnych instytucjach, aby sprawdzić stan swojego rachunku, będzie musiał zalogować się na każdej z platform osobno.
Warto przeanalizować wszelkie argumenty przemawiające za przystąpieniem do programu, jak i wziąć pod uwagę wady, które mogą temu działaniu towarzyszyć. Na początek pod lupę weźmy zalety:
Każdy system ma także wady. Oto one: