Chcąc poznać odpowiedź na pytanie jak długo trwa zwrot pieniędzy na kartę, warto poznać zawiłą ścieżkę rozliczeń dokonywanych przy procesie płatności bezgotówkowych. Biorą w nim udział różne podmioty:
Okazuje się, że nie bez znaczenia jest także sposób oraz moment zwrotu towaru. Różnica zależy od tego czy transakcja jest anulowana od razu przy zakupie czy zwrot odbywa się po kilku godzinach lub dniach od nabycia produktu. W pierwszym przypadku, kiedy z jakichś powodów transakcja jest wycofywana od razu przy zakupie, bank nie otrzyma informacji o przelewie środków, a jedynie o zakupie i zwrocie. Wtedy zwrotu na kartę możemy spodziewać się w przeciągu 2 dni od dokonania transakcji lub nawet w najbliższym okresie rozliczeniowym, w zależności od banku.
Jeśli jednak towar zostaje zwrócony do sklepu po kilku dniach, operacja na terminalu płatniczym w miejscu sprzedaży jest już zarejestrowana jako zwrot i wówczas rozpoczyna się bardziej skomplikowana procedura:
Zdaniem bankowców przebieg procesu anulowania transakcji jest m.in. zależny od terminów rozliczania się sklepów z agentami rozliczeniowymi i organizacjami płatniczymi. Skrócenie okresu zwrotu środków z perspektywy banku nie jest możliwe.
Wiele sklepów informuje na swoich stronach, że zwrot środków na konto potrwa nawet do 10 lub 14 dni.
Zwrot pieniędzy na inna kartę płatniczą, to kwestia, która z perspektywy banku nie ma najmniejszego znaczenia. Roman Grzyb z biura prasowego PKO BP mówił w rozmowie z "Rzeczpospolitą", że:
Rodzaj karty ani to czy jest to sklep stacjonarny czy internetowy nie wpływa na czas rozliczenia transakcji. W największym stopniu zależy on od tego jak szybko sprzedawca wyśle zestawienie dalej
Okazuje się bowiem, że proces zwrotu środków działania analogicznie do tego, w którym następuje akceptacja transakcji.
Zwroty na kartę w telefonie mimo, iż - zdaniem specjalistów - praktykowane są w większości sklepów od dawna, nie są bezproblemowe. Wielu klientów żali się na to, iż niektóre sklepy nie chcą realizować zwrotów zbliżeniowo. W opinii bankowców, zwroty realizowane w ten sposób czy to na kartę czy na telefon, są możliwe i praktykowane nie od dzisiaj, co więcej zwroty powinny być realizowane w taki sam sposób, w jaki przyjęto płatność. Pojawiają się zatem głosy wskazujące na to, iż problem może leżeć po stronie pracowników sklepów, którzy nie potrafią obsługiwać terminala, mimo, iż - jak się okazuje - teoretycznie nie powinno być kłopotów z tego rodzaju zwrotami.
Zwrot pieniędzy na kartę - bez względu na jej rodzaj - powinien przebiegać zawsze w taki sam sposób, czy jednak identycznie rzecz się ma w przypadku nieaktywnych kart? Czy na zastrzeżone karty również można otrzymać zwrot? Załóżmy, że dokonaliśmy zakupów, za które zapłaciliśmy kartą kredytową lub debetową, którą zgubiliśmy na dzień po nabyciu produktów. Zastrzegliśmy zatem zagubioną kartę płatniczą i otrzymaliśmy kolejną. W międzyczasie jednak okazało się, iż zakupiony przez nas produkt nie do końca spełnił nasze oczekiwania, zatem dokonaliśmy jego zwrotu. Na którą więc kartę wpłyną środki za oddany zakup? Z informacji bankowych wynika, iż jeśli płatności dokonano kartą kredytową lub debetową, pieniądze zostaną zwrócone na rachunek tej karty, nawet jeśli jest ona nieważna. W takiej sytuacji zatem warto skontaktować się ze swoim bankiem. Zwrot pieniędzy na rachunek karty kredytowej lub debetowej trwa zazwyczaj od 2 do 5 dni roboczych, może jednak zająć nawet 30 dni w zależności od wystawcy karty.