"Rozporządzenie w sprawie sposobu oznakowania pistoletów wydawczych i dystrybutorów wskazującego na rodzaj wydawanego paliwa ciekłego oraz formułowania i udostępniania informacji o rodzaju paliwa ciekłego wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego" znajduje się obecnie w fazie opiniowania. Projekt można znaleźć na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Oznaczenia będą odpowiadały rodzajom paliw. Olej napędowy, czyli popularny diesel miałby być oznaczany identyfikatorem w kształcie kwadratu, w środku którego będą znajdowały się symbole B7, B10 lub XTL. "B" należy odczytywać jako zawartość biodiesla, natomiast litery XTL, syntetyczny olej napędowy i wskazują, że nie uzyskano go z ropy naftowej.
Proponowane oznaczenia paliw Fot. Ministerstwo Klimatu
Benzyna będzie oznaczana kółkiem z opisem: E5, E10 lub E85, gdzie liczba określa maksymalną zawartość procentową etanolu w paliwie, która jest bezpieczna dla pojazdu. Projekt zakłada również wprowadzenie obowiązku stosowania powyższych oznaczeń wobec producentów samochodów. Miałyby być umieszczane w instrukcjach obsługi oraz na korkach lub klapkach wlewu paliwa.
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu rozporządzenia, nowe przepisy mają ujednolić oznaczenia paliw na polskich stacjach z tymi stosowanymi w innych krajach UE. Unia Europejska wprowadziła je w 2018 r. na mocy normy EN 16942.
"W chwili obecnej właściciele stacji paliw w Polsce oznaczają dystrybutory paliw ciekłych oraz pistolety wydawcze w sposób przez siebie przyjęty. Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1527) dodała do przepisów ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw obowiązek opracowania rozporządzenia w sprawie sposobu oznakowania pistoletów wydawczych i dystrybutorów wskazującego na rodzaj wydawanego paliwa ciekłego oraz formułowania i udostępniania informacji o rodzaju paliwa ciekłego wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego" - napisano w uzasadnieniu.
Warto zaznaczyć, że część polskich stacji paliw stosuje się do unijnych regulacji już od 2018 r. Tak zrobił m.in. PKN Orlen.