Kwadratowa czekolada wciąż zastrzeżona. Milka przegrała z producentem Ritter Sport w sądzie

Milka przegrała kolejny spór sądowy z Ritter Sport. Sprawa ciągnie się od ponad dekady. Chodzi o zastrzeżenie kształtu kwadratowego kształtu tabliczki czekolady, do którego prawo ma tylko Ritter Sport.

Milka przegrała spór z firmą Alfred Ritter, produkującą czekoladę Ritter Sport - informują zagraniczne media, m.in. Deutsche Welle i "Die Welt". Czekolady Ritter Sport rozpoznawalne są za sprawą nie tylko smaku, ale także kwadratowego kształtu tabliczki. Na ten pomysł wpadła założycielka firmy Clara Ritter już w 1932 roku. Od dekad czekolady Ritter Sport reklamują się hasłem "Kwadratowa. Praktyczna. Dobra", lecz dopiero w połowie lat 90. kształt zarejestrowano jako znak towarowy. I właśnie tego dotyczy spór między obiema firmami, który toczy się już od dziesięciu lat. Milka wciąż bezskutecznie próbuje podważyć prawo do zarejestrowania kształtu jako znaku towarowego. Tym razem firma była blisko, ale ostateczny wynik nie może być dla niej zadowalający. 

Zobacz wideo Jak się robi czekoladę - czyli Haps w fabryce E.Wedel

Milka przegrywa z Ritter Sport, choć miała rację

Sprawa zajmował się Federalny Trybunał Sprawiedliwości (BGH) w Karlsruhe, którzy orzekł, że w Niemczech tylko czekolady Ritter Sport mogą być sprzedawane jako kwadratowe tabliczki. BGH już w 2017 roku orzekł, że Alfred Ritter może zachować patent. Potwierdził to rok później Federalny Sąd Patentowy. Najnowsza, wtorkowa decyzja jest już ostateczna i nie będzie można się odwołać.

Sąd przyznał rację Milce, że znak towarowy, na który składa się jedynie kształt, nie podlega ochronie patentowej. Prawnicy Milki ponadto twierdzili, że sukces Ritter Sport to zasługa sloganu i kształtu, który jest funkcjonalny. Oskarżeni odrzucali tę argumentację, twierdząc, że nikt nie wybiera czekolady tylko ze względu na kształt. Trybunał przyznał jednak rację Ritter Sport, twierdząc, że kształt wskazuje na konkretną firmę, wobec której klienci mają oczekiwania względem smaku i jakości produktu.