Koronawirus zmienił nasze zakupowe przyzwyczajenia. Powrót do sklepów, ale nie wszystkich

Polacy wracają do sklepów stacjonarnych. Ale nie do wszystkich w takim samym tempie. Wolimy mniejsze lub takie, które wydają się nam mniej zatłoczone.

Najnowsze dane GUS o sprzedaży detalicznej, dotyczące czerwca, wyraźnie pokazują, że coraz częściej wybieramy się na zakupy do sklepów stacjonarnych. W czerwcu 2020 r. sprzedaż detaliczna była aż o 8,4 proc. wyższa niż w maju i już tylko o 1,3 proc. niższa niż w czerwcu ubiegłego roku.

Polacy powoli wracają do sklepów, ale nie wszystkich

Równocześnie zmalał udział w sprzedaży sklepów internetowych - z 9,1 proc. w maju do 7,7 proc. w czerwcu. Ich przychody zmniejszyły się w porównaniu z majem o 7,5 proc.

Z tym korelują najnowsze dane firm monitorujących ruch w centach handlowych. I tak np. w maju 140 centrów monitorowanych przez Retail Institute (RI) odwiedziło 21 mln osób, czyli było ich 37 proc. mniej niż rok temu. W czerwcu ruch wzrósł do ponad 31,5 mln klientów - to już "tylko" 26,1 proc.  mniej niż rok temu.

- Najszybciej wyniki odbudowują małe galerie handlowe (od 5 tys. do 20 tys. mkw. powierzchni najmu) oraz centra wyprzedażowe (tzw. outlety), które wg ekspertów Retail Institute mają szanse na powrót do wskaźników sprzed pandemii jesienią tego roku - czytamy w komunikacie RI.

Firma badawcza zwraca też uwagę, że największa sieć outletów w Polsce już w pierwszych tygodniach po otwarciu gospodarki po lockdownie notowała poziom sprzedaży na poziomie 70 proc., a odwiedzalności na poziomie 80 proc. w porównaniu do danych sprzed roku.

- Obiekty średniej wielkości i duże galerie handlowe odczują skutki pandemii dłużej, ale na znaczącą poprawę wyników mogą liczyć już w czwartym kwartale tego roku - twierdzi RI.

Zobacz wideo Jak robić zakupy w czasie pandemii?

Nadal powstają nowe galerie

O stanie polskiego handlu można też dowiedzieć się interesujących rzeczy z nowego raportu JLL, dużego doradcy na rynku nieruchomości. Cały czas trwa np. budowa nowych obiektów handlowych.

W pierwszej połowie roku deweloperzy oddali w Polsce do użytku blisko 148 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej w ramach dużych projektów. Blisko 77 tys. mkw. z tego powstało w drugim kwartale. Jednym z najważniejszych otwarć było uruchomienie w Warszawie centrum Elektrownia Powiśle.

Deweloperzy wiedzą też, że mniejsze centra handlowe będą w cenie. - Ciekawym trendem, pomimo trwającej pandemii, jest kontynuacja dynamicznego rozwoju centrów convenience. Do końca pierwszego półrocza polski rynek wzbogacił się o blisko 40 tys. mkw. w ramach 13 tego typu projektów, a około 73 tys. mkw. pozostaje w budowie. Dowodzi to, że mniejsze obiekty handlowe bardzo dobrze odpowiadają na potrzeby klientów, jeśli chodzi o wygodne i codzienne zakupy - komentuje Joanna Tomczyk, starszy analityk rynku z JLL. 

Więcej o: