Ceny w sklepach w dół. W lipcu za zakupy płaciliśmy mniej niż przed rokiem. Tanieją słodycze

W wakacje sieci handlowe kuszą klientów promocjami, co potwierdza raport firmy ASM SFA. W lipcu wartość uśrednionego koszyka zakupowego była niższa niż w czerwcu i wyniosła 229,01 zł (spadek o 0,85 zł). W sklepach jest również taniej niż przed rokiem.
Zobacz wideo

Z nowego raportu opublikowanego przez firmę ASM SFA wynika, ze w lipcu ceny sklepach były o 0,4 proc. niższe niż w czerwcu i aż o 4 proc. niższe niż w maju. Jak podkreślają twórcy raportu,  koszyk zakupowy obejmuje ten sam zestaw towarów FMCG (tzw. produkty szybkozbywalne) z różnych kategorii produktowych, odpowiadających na różne potrzeby życiowe konsumentów.

W ubiegłym miesiącu cena uśrednionego koszyka była niższa niż w czerwcu o 0,85 zł, czyli wyniosła 229,01 zł (wobec 229,86 zł przed miesiącem). Była również niższa o blisko 8 złotych w porównaniu z lipcem 2019 roku.

Pierwszy miesiąc letnich wakacji przyniósł nieznaczną obniżkę cen podstawowych produktów FMCG. Co ciekawe, zestawienie wyników naszego badania koszyka zakupowego rok do roku wykazało znaczącą różnicę cen – lipiec 2019 r. był zdecydowanie mniej łaskawy dla naszych kieszeni

- tłumaczy Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

ASM Sales Force Agency.ASM Sales Force Agency. ASM Sales Force Agency.

W sieci najdrożej. Taniej w hipermarketach

Z raportu ASM SFA wynika, że najwięcej za koszyk zakupowy w lipcu płaciliśmy w sieci (chodzi o sklepy e-grocery). Tutaj cena koszyka wyniosła aż 249,83 zł, choć była i tak niższa niż przed rokiem, kiedy za taki sam zestaw produktów musieliśmy zapłacić 258,24 zł.

W przypadku większości sieci stacjonarnych ceny były niższe niż w lipcu 2019 r. Wyjątkiem jest tu Tesco, gdzie ceny wzrosły średnio o 1 zł. Największą dynamikę cenową zaobserwować można na przykładzie Intermarche (7-procentowy spadek cen), Carrefoura (6 proc. taniej w roku bieżącym), E.Leclerc i Auchan (5,5 proc. mniej niż w 2019 r.);

Dodatkowym faktorem napędzającym spadek cen jest wyjątkowo silna konkurencja na rynku. W drugiej połowie ubiegłego roku sieci handlowe o ugruntowanej już pozycji postawiły na politykę dynamicznego rozwoju organicznego, czego efektem była duża liczba nowych lokalizacji. Poza tym na polskim rynku pojawili się też nowi gracze. Walka o klienta zawsze powoduje zmiany w polityce cenowej i promocyjnej.

- podkreśla Patryk Górczyński.

Co staniało? Co podrożało?

Choć koszyk zakupowy kosztuje mniej niż rok temu, to jednak nie wszystkie kategorie produktów staniały. W góry poszły ceny mięsa, wędlin i ryb (o 4,12 proc.) i nabiału (o 1,58 proc.). Autorzy raportu zanotowali również niewielki wzrost cen produktów tłuszczowych.

Najbardziej staniały produkty sypkie (o 5,1 proc), a także słodycze ( o 12,77 proc.). Najbardziej stabilne pozostały ceny używek i alkoholu, które przez rok spadły o niecały 1 procent.

Jak powstaje koszyk zakupowy?

Koszyk ASM Sales Force Agency składa się z 50 produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, mierzonych w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) i  cash&carry (Makro i Selgros). Do kategorii e-grocery zaliczają się 4 sklepy online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl.