Spłata pożyczki przed terminem. Banki zwrócą pieniądze za prowizje i pobrane opłaty

Zgodnie z przepisami, stanowiskiem szefa UOKiK-u i wyrokiem TSUE, jeśli konsument spłacił kredyt przed terminem, pożyczkodawca musi mu zwrócić proporcjonalną część pobranych opłat i prowizji.

W lipcu pisaliśmy o czternastu bankach, które zgodnie ze stanowiskiem UOKiK, musiały wypłacić swoim klientom zwrot opłat i prowizji w przypadku spłacenia przez nich kredytu przed terminem. W poniedziałek 1 września natomiast Prezes Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta Tomasz Chróstny wydał decyzje wobec 18 firm pożyczkowych w związku z rozliczeniami w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego.

Zobacz wideo Mieszkanie dobrą inwestycją w czasie kryzysu? "Kredytobiorcy odczuwają teraz realne oszczędności"

Te firmy to (w kolejności alfabetycznej): Aasa Polska, Eurocent, Euroexpert, Euro Providus, Everest Finanse, Honesta Finanse, iCredit, Kredyty Partnerskie, Mikrokasa, Optima, Profi Credit Polska, Takto Finanse, Unilink Cash, Vivus Finance, Zaplo oraz Złotówka Duo, Złotówka Bis, Złotówka Three. 

Klienci mogą odzyskać 1,5 miliarda złotych 

Zgodnie z szacunkami UOKiK, konsumenci mogą odzyskać z banków i firm pożyczkowych około 1,5 miliarda złotych z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki. "Warto jak najszybciej złożyć reklamację, będącą podstawą do odzyskania środków pobranych od klientów w ramach opłat i prowizji. Proporcjonalna ich część musi zostać zwrócona konsumentom w przypadku wcześniejszej spłaty produktu finansowego" - przypomina UOKiK. 

W sytuacji wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki banki i firmy pożyczkowe muszą się uczciwie rozliczyć z wszystkich pobranych opłat i prowizji. Odbyłem wiele spotkań z branżą finansową, podczas których wskazywałem, że przy obliczaniu kwoty zwrotu z kosztów pozaodsetkowych właściwa do zastosowania jest metoda liniowa. Jest ona weryfikowalna dla konsumentów, przejrzysta i sprawiedliwa

- powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, cytowany w komunikacie

Na czym polega metoda liniowa?

Metoda liniowa polega na tym, że instytucja finansowa dzieli wszystkie koszty pozaodsetkowe przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa. Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania i tę kwotę powinna oddać konsumentowi.

UOKiK przygotował kalkulator kredytowy, który ma pomóc konsumentom w obliczeniu orientacyjnej kwoty do zwrotu. Na swojej stronie internetowej Urząd opublikował również gotowy formularz, który można wysłać go do instytucji finansowej, ubiegając się o zwrot.

Więcej o: