Jak poinformował "Puls Biznesu", Centralny Port Komunikacyjny rozpoczął przygotowania do analiz przyrodniczych niezbędnych do budowy 140-kilometrowej linii kolejowej z Warszawy do Łodzi. Trasą mają jeździć pociągi z prędkością 250 km/h.
"Z dotychczasowych analiz PwC wynika, że realizacja 1 kilometra linii kolejowej kosztuje w Polsce 40-60 mln zł, ale wyliczenia te będą weryfikowane. Zgodnie z nimi linia Łódź - Warszawa kosztowałaby 5,6-8,4 mld zł" - poinformował w rozmowie z "PB" Mikołaj Wild, prezes CPK.
Co ciekawe, w rejonie dworca prace modernizacyjne prowadzą już PKP PLK. Zgodnie z inwestycją linia z Warszawy do Łodzi zostanie wpięta w podziemny tunel do stacji Łódź Fabryczna i pobiegnie przez Wrocław i Wałbrzych do granicy państwa. Koszt budowy tunelu przez PKP PLK znacznie przekracza 1,5 mld zł. CPK chce jednak mieć własne połączenie. Zdaniem Wilda, inwestycje zapełnią przestrzenie dworca Łódź Fabryczna "potokami pasażerów".
- Przygotowania do tej inwestycji są zaawansowane. W ciągu najbliższych dni zaczniemy bardzo ważny etap, o którym będziemy informować - mówił w rozmowie z "PB" Konrad Majszyk, rzecznik CPK. W trakcie przygotowania ma być dokumentacja przetargu na opracowanie koncepcji przestrzenno-programowej i projektu budowlanego.
Jak podaje portal, rozpatrywana jest budowa tunelu od dworca Łódź Fabryczna, przebiegającego pod centrum miasta i dworcem Łódź Kaliska, a następnie pod ul. Karolewską i Bratysławską na południowo-wschodnim skraju osiedla Retkinia. Zakończenie tunelu planowane jest w pobliżu linii kolejowej nr 14 na odcinku Łódź Kaliska-Lublinek.
Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, dziwił się, że choć tunel PKP PLK nie jest jeszcze gotowy, już szykujemy się do budowy kolejnego. Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego, stwierdził natomiast, że budowa łącznika CPK podniesie koszty inwestycji o kilka miliardów złotych.
Zdaniem eksperta najpierw należy skupić się na realizacji łącznika PKP PLK, a w kolejnym etapie, kiedy lotnisko będzie mogło obsłużyć duże potoki pasażerów, przygotować wariant budowy tunelu CPK. Zaznacza jednak, że w przypadku rozwoju połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej drugi tunel może okazać się przydatny.