CPK wyda miliardy złotych na połączenie z Łodzią Fabryczną. PKP buduje tam inny tunel
Jak poinformował "Puls Biznesu", Centralny Port Komunikacyjny rozpoczął przygotowania do analiz przyrodniczych niezbędnych do budowy 140-kilometrowej linii kolejowej z Warszawy do Łodzi. Trasą mają jeździć pociągi z prędkością 250 km/h.
"Z dotychczasowych analiz PwC wynika, że realizacja 1 kilometra linii kolejowej kosztuje w Polsce 40-60 mln zł, ale wyliczenia te będą weryfikowane. Zgodnie z nimi linia Łódź - Warszawa kosztowałaby 5,6-8,4 mld zł" - poinformował w rozmowie z "PB" Mikołaj Wild, prezes CPK.
PKP PLK buduje własny tunel
Co ciekawe, w rejonie dworca prace modernizacyjne prowadzą już PKP PLK. Zgodnie z inwestycją linia z Warszawy do Łodzi zostanie wpięta w podziemny tunel do stacji Łódź Fabryczna i pobiegnie przez Wrocław i Wałbrzych do granicy państwa. Koszt budowy tunelu przez PKP PLK znacznie przekracza 1,5 mld zł. CPK chce jednak mieć własne połączenie. Zdaniem Wilda, inwestycje zapełnią przestrzenie dworca Łódź Fabryczna "potokami pasażerów".
- Przygotowania do tej inwestycji są zaawansowane. W ciągu najbliższych dni zaczniemy bardzo ważny etap, o którym będziemy informować - mówił w rozmowie z "PB" Konrad Majszyk, rzecznik CPK. W trakcie przygotowania ma być dokumentacja przetargu na opracowanie koncepcji przestrzenno-programowej i projektu budowlanego.
Jak podaje portal, rozpatrywana jest budowa tunelu od dworca Łódź Fabryczna, przebiegającego pod centrum miasta i dworcem Łódź Kaliska, a następnie pod ul. Karolewską i Bratysławską na południowo-wschodnim skraju osiedla Retkinia. Zakończenie tunelu planowane jest w pobliżu linii kolejowej nr 14 na odcinku Łódź Kaliska-Lublinek.
Eksperci są zaskoczeni decyzją władz CPK
Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, dziwił się, że choć tunel PKP PLK nie jest jeszcze gotowy, już szykujemy się do budowy kolejnego. Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego, stwierdził natomiast, że budowa łącznika CPK podniesie koszty inwestycji o kilka miliardów złotych.
Zdaniem eksperta najpierw należy skupić się na realizacji łącznika PKP PLK, a w kolejnym etapie, kiedy lotnisko będzie mogło obsłużyć duże potoki pasażerów, przygotować wariant budowy tunelu CPK. Zaznacza jednak, że w przypadku rozwoju połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej drugi tunel może okazać się przydatny.
-
Europa przedłuża restrykcje: wydłużone lockdowny, godzina policyjna, zawieszone nabożeństwa
-
Rządowy pełnomocnik ds. szczepień: Pfizer zmienił zasady gry. Mamy odpowiedź koncernu
-
Minister Finansów z apelem do Polaków. "Wyciągajmy oszczędności i używajmy na konsumpcję i inwestycje"
-
Parlament Europejski nie chce cyfrowych niewolników. "Nie" dla bycia online przez cały czas
-
Małe spięcie na linii Kanada-USA. Poszło o kontrowersyjny rurociąg. Biden zadzwonił do Trudeau
- Miliard dolarów w loterii. Trzecia najwyższa wygrana w USA w historii padła w Michigan
- Bill Gates zaszczepił się przeciwko koronawirusowi. "Czuję się świetnie"
- Globalny zakaz broni jądrowej wszedł w życie. Ale nie podpisały go ani USA, ani Rosja
- Mi Watch Lite to najtańszy inteligentny zegarek od Xiaomi. Czy warto rozważyć jego zakup?
- Branża gastronomiczna się buntuje. "Nawet 20 tys. lokali wznowiło działalność"