InPost, polska firma, do której należą popularne Paczkomaty, może wkrótce zadebiutować na giełdzie. A w zasadzie na giełdę powrócić, bo gigant przesyłek został z niej wykupiony w roku 2017 przez obecnego właściciela - fundusz Advent International.
I to on właśnie planuje ponowny debiut polskiej firmy. Jak donosi agencja Reuters, miałoby to nastąpić - wbrew wcześniejszym doniesienion - w Amsterdamie. Giełda w Londynie, z uwagi na brexit, może bowiem z czasem tracić na znaczeniu.
IPO, czyli pierwsza publiczna oferta, może przynieść kapitalizację na poziomie nawet 10 mld dol., co stanowi równowartość 37 mld zł. Możliwe, że transakcja odbędzie się szybko - już w styczniu przyszłego roku. Advent miałby ją rozważać jako alternatywę dla bezpośredniej sprzedaży, którą planuje od kilku miesięcy.
Możliwe jednak, że właścicielem Paczkomatów zostanie serwis Allegro. To on ma bowiem prawo pierwokupu InPostu - wynika z prospektu emisyjnego spółki. W wypadku złożenia oferty, Allegro może złożyć kontrpropozycję. Jeśli tego nie zrobi, prawo pierwokupu przepada. Innym przypadkiem, gdy Allegro je traci, jest właśnie wejście na giełdę.
Spółka może być łakomym kąskiem dla nowego właściciela. Według źródeł Reutera InPost ma w przyszłym roku szansę przynieść zysk EBITDA (bez uwzględniania odsetek, podatków, amortyzacji) na poziomie 380 mln euro - to równowartość 1,8 mld zł.
Allegro i InPost strategiczną współpracę podjęli już w roku 2014. Przez sześć ostatnich lat rynek e-commerce znacząco się zwiększył. Świadczy o tym liczba Paczkomatów, których w momencie ogłaszania partnerstwa było w kraju 1100. We wrześniu tego roku InPost miał już w swojej sieci 10000 urządzeń.
Czytaj też: Ministerstwo zapewnia, że konsumenci nie zapłacą podatku handlowego. Z bankowym miało być tak samo
Ekspansja lidera rynku przesyłek przyspiesza. "Sieć Paczkomatów rośnie w ekspresowym tempie - od listopada zeszłego roku do końca tegorocznych wakacji postawiliśmy w całej Polsce już 2000 nowych maszyn" - czytamy w komunikacie firmy.
Rośnie też branża e-commerce. W 2010 roku wartość transakcji zawieranych w sieci wynosiła w Polsce ok. 15 mld zł. W roku 2019 rynek handlu online był już wart 50 mld zł. A przewidywania na rok 2020 mówiły o 70 mld zł.