Bank Pekao i Santander zmieniają zasady płacenia kartami w internecie. Ma być bezpieczniej

W związku z unijnymi przepisami dotyczącymi usług płatniczych banki zmieniają sposób uwierzytelniania płatności kartami w internecie. Ostatnio zrobił to Bank Pekao oraz Santander.

Zmiany wymusza unijna dyrektywa PSD2 w sprawie usług płatniczych, o której szerzej pisaliśmy już w 2019 roku. Dokument m.in. zobowiązuje banki, by te stosowały silne uwierzytelnianie przy płatnościach kartą w sieci. Zmiany wprowadził już m.in. ING Bank Śląski, Bank Pocztowy czy Bank Ochrony Środowiska. Do tej listy pod koniec roku dołączyły dwa kolejne banki

Zobacz wideo Czy „darowanie długów” jest realnym pomysłem na światowe zadłużenie?

Bank Pekao z nowym system uwierzytelniania

Jak informuje Pekao w swoim komunikacie, wdrażanie nowego systemu uwierzytelniania transakcji rozpoczęto 28 grudnia 2020 r. Użyto zabezpieczenia 3D Secure w sklepach internetowych oznaczonych logotypem Visa Secure lub Mastercard Identity Check.

W Pekao płatność w internecie kartą będzie można potwierdzić na trzy sposoby:

  • w aplikacji PeoPay - jeśli PeoPay jest wybraną metodą autoryzacji, możesz zostać poproszony o potwierdzenie transakcji w aplikacji PeoPay,
  • w serwisie internetowym Pekao24 - jeśli korzystasz wyłącznie z serwisu internetowego Pekao24, możesz zostać poproszony o zalogowanie się do Pekao24 i potwierdzenie transakcji za pomocą kodu SMS,
  • kodem SMS i ePIN do karty - jeśli nie korzystasz z serwisu Pekao24 lub jesteś użytkownikiem karty biznesowej, możesz zostać poproszony o wprowadzenie numeru e-PIN do karty oraz potwierdzenie kodem SMS. Kod e-PIN do transakcji internetowych to nie to samo co kod PIN, z którego korzystasz np. wypłacając gotówkę w bankomacie. Jeśli jeszcze nie posiadasz kodu e-PIN, możesz go uzyskać dzwoniąc pod numer 22 591 24 00 lub odwiedzić oddział Banku. 

Zmiany w Santander Banku

Santander Bank Polska zmiany wprowadził 31 grudnia 2020 roku. Dla osób korzystających z aplikacji Santander mobile oraz opcji "mobilnej autoryzacji" podczas niektórych płatności mogą zostać poproszeni o dane karty, jak jej data ważności, trzycyfrowy kod CVV z tyłu karty oraz o wpisanie w aplikacji mobilnej kodu PIN do "mobilnej autoryzacji".

Jeśli ktoś nie korzysta z aplikacji, to zamiast o kod autoryzacji, zostanie poproszony o dane karty, kod SMS oraz PIN do karty.

"Możemy również odstąpić od użycia dodatkowych zabezpieczeń, ponieważ umożliwiają to przepisy wykonawcze do Dyrektywy PSD2. Podczas płatności możemy poprosić Cię wyłącznie o podanie danych karty albo o podanie danych karty i kodu 3D Secure" - informuje klientów Santander.

Więcej o: