Już przejechali tunelem na zakopiance. "Wiele wskazuje na to, że wykonawca dotrzyma terminu"

Podróż w Tatry może się wkrótce stać mniej męcząca. Budowa zakopianki, w tym tunelu, przebiegającego pod górą Mały Luboń, przebiega bowiem zgodnie z planem. - Liczę, że gdy już pokonamy koronawirusa na przyszłorocznego sylwestra i skoki w 2022 r. wszyscy pojedziemy już przez tunel - stwierdził szef resortu infrastruktury.

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, odwiedził w poniedziałek budowę tunelu pod krajową "siódemką" czyli zakopianką. Szef resortu zapewnił, że planom ukończenia inwestycji nie zagraża pandemia, a realizacja przebiega zgodnie z planem.

Nowe przejście dla pieszych przez Al. Jerozolimskie przy rondzie Czterdziestolatka 2021 rokiem zmian w ruchu drogowym. Jakie nowe przepisy wchodzą w życie?

Tunel na zakopiance ma szansę być gotowy w terminie

- Wiele wskazuje na to, że wykonawca, włoska firma Astaldi, dotrzyma terminu oddania tunelu do użytku - stwierdził Adamczyk na konferencji prasowej zorganizowanej po wizytacji budowy. - Zgodnie z umową, inwestycja ma być gotowa pod koniec tego roku - dodał. 

- Trzymam ich za słowo i tym samym liczę, że gdy już pokonamy koronawirusa na przyszłorocznego sylwestra i skoki w 2022 r. wszyscy pojedziemy już przez tunel - dodał Adamczyk cytowany przez "Gazetę Krakowską". 

Budowa tunelu na zakopianceBudowa tunelu na zakopiance Fot. Marek Podmokły / Agencja Wyborcza.pl

Kwestię terminu oddania inwestycji skomentował też na łamach "Gazety Wyborczej" Tomasz Żuchowski, pełniący obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Chcemy ukończyć ten tunel do końca roku. Tym bardziej że na ten moment wszystkie prace odbywają się zgodnie z planem. 

Przejechali tunelem na zakopiance. Inni będą mieć szansę w marcu

Zaawansowanie prac mieli też okazję sprawdzić redaktorzy "Tygodnika Podhalańskiego", którzy we wtorek opublikowali nagranie z przejazdu. Wideo pozwala lepiej zrozumieć, w jaki sposób nowa trasa skróci podróż z Krakowa do Zakopanego. Dojazd w Tatry może być dzięki niemu znacznie bardziej komfortowy. 

Inwestycja kosztuje prawie miliard złotych. Prace rozpoczęły się 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego portalu północnego. Wykonywano je bez przerw i postojów - 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. GDDKiA tłumaczy to "względami technologicznymi i bezpieczeństwa". Drążenie lewej nitki tunelu trzeba było opóźnić. Obecnie przekopano się na długości 1184 m, co znaczy, że wydrążono około 62 proc. całości.

GDDKiA ogłosiła plan na budowę dróg w roku 2021 Dróg w planach będzie dwa razy więcej. GDDKiA ogłosi przetargi na 680 km tras

Docelowo ruch ma się odbywać w dwóch komorach. W każdej w jedną stronę. Obie mają mieć po 2060 metrów długości (z czego około 1900 metrów pod samą górą, resztę w wykopie, który zostanie zasypany).

Czytaj też: Kiedy nastąpi otwarcie biznesu? Piotr Müller: Decyzje ws. lockdownu w przyszłym tygodniu

Zobacz wideo Czy banknot o nominale 1000 zł wejdzie do użytku?
Więcej o: