GDDKiA z kolejną umową na przebudowę "najdłuższych schodów Europy". Zostaną zmienione w autostradę A18

GDDKiA poinformowała, że podpisała kolejną umowę na przebudowę drogi krajowej nr 18, złośliwie nazywanej "najdłuższymi schodami Europy". Trasa ma zostać dostosowana do standardów autostrady. Remontem 16-kilometrowego odcinka od węzła Iłowa zajmie się Budimex.

Już do 2004 roku GDDKiA pracuje nad przystosowaniem drogi krajowej nr 18 do standardów autostrady. Regularnie podpisywane są umowy na remont trasy zbudowanej jeszcze w latach 30. XX wieku przez Niemców. 

Południowa jezdnia drogi krajowej nr 18 bywa złośliwie nazywana „najdłuższymi schodami Europy”. Rzeczywiście jej stan był przez wiele lat zawstydzający. Na szczęście ten czas przechodzi do historii. Dzięki podpisywanej dzisiaj umowie jesteśmy pewni, że południowa część województwa lubuskiego zyskuje bezpieczną i komfortową drogę w parametrach autostradowych

 - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Zobacz wideo Czy w Polsce budujemy drogi drożej niż w Europie? Rzecznik GDDKiA odpowiada

GDDKiA z kolejną umową na remont DK18

Tym razem rozstrzygnięto przetarg na modernizację 16-kilometrowego odcinka zaczynającego się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa, a kończącego się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Prace zrealizuje firma Budimex, z którą podpisano kontrakt o wartości 175,1 mln zł.

To już trzecia podpisana umowa na dostosowanie DK18 do standardów autostrady. Dla kierowców oznacza to, że w 2023 roku będą oni mogli bez przeszkód jeździć autostradą A18, która po stronie polskiej łączy się z A4, a na granicy państwa z niemiecką autostradą A15. Po zakończeniu zadania do sieci autostrad w Polsce dołączy ponad 70 km odcinek nowej, wybudowanej według najwyższych standardów bezpieczeństwa, dwujezdniowej autostrady A18

- powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

GDDKiA ogłosiła plan na budowę dróg w roku 2021Dróg w planach będzie dwa razy więcej. GDDKiA ogłosi przetargi na 680 km tras

Umowa z Budimexem przewiduje przede wszystkim wymianę zdegradowanej nawierzchni oraz dostosowanie nośności drogi do obciążenia 11,5 tony na oś przy uwzględnieniu prognozowanego natężenia ruchu właściwego dla autostrady. Inwestycja obejmuje także budowę dróg dojazdowych, przebudowę węzła Iłowa oraz budowę urządzeń infrastruktury technicznej i związanej z ochroną środowiska (np. przejścia dla zwierząt). Zadanie będzie realizowane w formule Buduj. Oznacza to, że Budimex będzie odpowiedzialny jedynie za realizację dostarczonego firmie projektu.

Przebudowa DK18 na autostradę A18 trwa w najlepsze

GDDKiA informuje, że celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 do standardów autostrady na odcinku Olszyna - Golnice o długości ponad 70 km. Inwestycja została podzielona na cztery odcinki realizacyjne.  

  • od granicy państwa do km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.
  • od km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.
  • od km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) - granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego - podpisana umowa
  • granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego - węzeł Golnice - wybrano najkorzystniejszą ofertę, planowane podpisanie umowy w I kw. 2021 r.

Ministerstwo Finansów pracuje nad likwidacją szlabanów na państwowych autostradachBramki na państwowych autostradach znikną za rok. Znamy dokładną datę

"Pierwsze dwa zadania są już w realizacji. Podpisana umowa dotyczy trzeciego etapu budowy A18. Wraz z podpisaniem umowy na ostatni, czwarty odcinek prace na całej długości DK18 będą prowadzone jednocześnie." - napisała GDDKiA w komunikacie.