NBP pokazał, co najchętniej kupują od nas Niemcy. Eksportowym przebojem są baterie do elektryków

- W III kwartale 2020 roku najważniejszą pozycją w eksporcie z Polski do Niemiec były baterie litowo-jonowe. Wartość ich eksportu przekroczyła 2 mld zł, była więc pięciokrotnie wyższa w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. - poinformował Narodowy Bank Polski w raporcie dotyczącym bilansu płatniczego.

Bilans płatniczy Polski to statystyczne zestawienie obrotów naszego kraju z resztą świata (chodzi o transakcje realizowane w obrocie gospodarczym między rezydentami a nierezydentami), które co kwartał publikuje NBP. Bank przedstawił najświeższe dane za III kwartał ubiegłego roku. Jak wynika z opracowania, Polska miała w tym czasie nadwyżkę w wysokości 14,4 mld zł, a wartość eksportu - mimo trwającej pandemii koronawirusa - poszła w górę w ujęciu rocznym o 6,3 proc., do 262 mld zł. Wszystko przy bardzo niewielkim (0,5 proc.) wzroście importu. Jak zauważają analitycy, poprawa była możliwa dlatego, że zwiększyła się nadwyżka w handlu towarami. 

- Najważniejszy wpływ na wzrost eksportu miało zwiększenie się sprzedaży do Niemiec, gdzie wartość eksportu zwiększyła się o 10 proc. w ujęciu rocznym. Towarami, których eksport wzrósł najbardziej, były baterie samochodowe, katalizatory, silniki wysokoprężne, ale także wyroby tytoniowe, odbiorniki telewizyjne, meble, rutery i odzież. Ponadto odnotowano wzrost eksportu do pozostałych krajów strefy euro oraz do Chin i na Ukrainę - czytamy w raporcie.

Dynamika eksportu ogółemDynamika eksportu ogółem Dynamika eksportu ogółem/Fot. NBP

Co ciekawe, eksport naszych towarów do Niemiec stanowi już 29 proc. całego eksportu kraju, a Polska utrzymuje trzecie miejsce wśród największych eksporterów na tamtejszy rynek (lepsze są tylko Holandia i Chiny). Poza tym w III kwartale 2020 r. wzrost importu z naszego kraju był największy spośród wszystkich partnerów handlowych Niemiec (ponad 1 mld euro, czyli 6,9 proc. licząc w ujęciu rocznym. 

- Największe znaczenie dla wzrostu eksportu do Niemiec miało zwiększenie dostaw części do aut hybrydowych i elektrycznych. Związane było to z przyśpieszeniem zmian w strukturze europejskiego rynku motoryzacyjnego w kierunku wzrostu udziału samochodów z napędami alternatywnymi. W III kwartale 2020 r. w krajach Unii Europejskiej prawie trzykrotnie zwiększyła się sprzedaż tych pojazdów. Jednocześnie w Niemczech nastąpił skokowy wzrost ich produkcji. Kraj ten stał się największym w Europie eksporterem w tym segmencie - w omawianym okresie prawie co czwarty samochód eksportowany z Niemiec był z napędem nisko lub zero emisyjnym - zauważa NBP. 

Niemcy. Baterie samochodowe eksportowym przebojem z Polski

Silne przestawienie się niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego na produkcję elektryków znalazło swoje odzwierciedlenie w wynikach polskiego eksport, gdyż nasz kraju już od jakiegoś czasu staje się zapleczem produkcyjnych wielkich firm np. w produkcji baterii do aut elektrycznych. Wystarczy choćby przypomnieć, że południowokoreański LG Energy Solutions (wcześniej, LG Chem) rozbudowuje swój zakład w Kobierzycach pod Wrocławiem - ma być największy na świecie. 

Najbardziej spektakularny wzrost nastąpił w eksporcie baterii samochodowych. Akumulatory litowo-jonowe były w III kwartale 2020 r. najważniejszą pozycją w eksporcie z Polski do Niemiec (przypadało na nie blisko 3 proc. wartości tego eksportu). Wartość ich eksportu przekroczyła 2 mld zł, była więc pięciokrotnie wyższa w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r.

- czytamy w analizie. 

Wzrost eksportu ma jednak związek nie tylko z inwestycją LG. Jak podaje serwis www.euractiv.pl, w Polsce w produkcję akumulatorów litowo-jonowych inwestują też inne koncerny z Korei Południowej. Są to np. SK Innovations, Nara Battery Engineering, Foosung czy Enchem. Poza tym w naszym kraju produkuje się również komponenty do tego typu ogniw - separatory, elektrolity czy kable. Portal wymienia tu np. chiński koncern Zhangjiagang Guotai-Huarong New Chemical Materials (chce w Polsce postawić największą w Europie fabrykę elektrolitu do baterii litowo-jonowych) czy koreański Kyungshin chcący rozszerzać produkcję kabli. 

Więcej o: