Polska Fundusz Rozwoju jest odpowiedzialny za wprowadzenie i obsługę tarcz finansowych, których celem jest pomoc przedsiębiorcom poszkodowanym na skutek pandemii koronawirusa. Obecnie istnieje możliwość złożenia wniosku o pomoc w ramach programu Tarcza Finansowa 2.0.
Aby skorzystać z Tarczy Finansowej 2.0 należy spełnić szereg warunków. Przede wszystkim należy działać w jednej z 38 branż wytypowanych przez PFR jako najbardziej poszkodowanych. Dodatkowo firm muszą mieć spadek obrotów w 2020 roku o minimum 30 proc. w związku z COVID-19.
W przypadku mikroprzedsiębiorców subwencja jest bezzwrotna pod warunkiem prowadzenia działalności i utrzymania poziomu zatrudnienia w ciągu 12 miesięcy. Wysokość dofinansowania zależy od sytuacji finansowej firmy oraz liczby pracowników.
O tym, czy dany przedsiębiorca otrzyma pomoc, decyduje PFR. Jak informuje wyborcza.biz, jedna z osób zatrudniająca ponad 100 osób, mimo spełnienia warunków, uzyskała odmowną odpowiedź i to bez podania przyczyny. "Może zdarzyć się sytuacja, w której przedsiębiorca otrzyma decyzję odmowy przyznania subwencji bez podania przyczyny. W takim przypadku prosimy o sprawdzenie historii działalności i ewentualne złożenie wniosku o subwencję w późniejszym terminie” - przekazała instytucja.
W podobnej sytuacji jest więcej przedsiębiorców. W przypadku złożenia reklamacji PFR powołuje się na regulamin, zgodnie z którym "jest uprawniony do odmowy wypłaty Subwencji Finansowej na rzecz Beneficjenta w przypadku, w którym istnieje uzasadnione podejrzenie wystąpienia jakiegokolwiek rodzaju nadużyć". Przedsiębiorcy mogą także złożyć pozew wobec takiej decyzji. Niezbędne jest wpisowe w wysokości 5 proc. żądanej kwoty.
Serwis money.pl wysłał zapytanie w tej sprawie do państwowej instytucji, ale jak dotąd nie otrzymał odpowiedzi.