InPost poinformował, że planuje akwizycję Mondial Relay, francuskiej platformy dostaw przesyłek e-commerce, za ok. 565 milionów euro (ok. 2,6 mld zł). W ten sposób InPost znacząco rozszerzy zakres działalności, przyspieszając rozwój międzynarodowy.
Transakcja zostanie sfinalizowana po uzyskaniu opinii Rady Pracowniczej Mondial Relay oraz pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych. Finansowanie pomostowe transakcji w okresie 365 dni zapewni konsorcjum siedmiu banków.
"Planowana akwizycja Mondial Relay we Francji to realizacja strategii zapowiedzianej podczas IPO (oferty publicznej akcji spółki - red.) na EURONEXT Amsterdam i jedna z największych zagranicznych inwestycji polskiej firmy w historii" - podkreśla Rafał Brzoska, prezes InPost.
Stwierdził też, że ekspansja międzynarodowa jest kluczowym elementem rozwoju InPost, a Mondial Relay zapewni obecność spółce na jednym z największych rynków e-commerce w Europie. Szef InPostu podliczył też sukcesy odniesione przez firmę w ubiegłym roku: dostarczenie 310 milionów przesyłek i zwiększenie sieci Paczkomatów o ok. 50 proc.
"Ten niesamowity wzrost operacyjny przełożył się na bardzo dobre wyniki finansowe. W 2020 roku podwoiliśmy nasze przychody, zwiększyliśmy EBITDA o 184 proc. i poprawiliśmy konwersję przepływów pieniężnych do 38 proc. Taka dynamika utrzymuje się w 2021 roku, a wolumeny paczek w pierwszych dwóch miesiącach roku wzrosły ponad dwukrotnie w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Przed nami perspektywa długoterminowego wzrostu - jesteśmy pionierem rozwiązań ostatniej mili dla e-commerce" - stwierdził szef InPostu.
Firma Mondial Relay została założona w 1997 roku, jest jednym z najpopularniejszych dostawców przesyłek dla e-commerce na rynku europejskim. Posiada około 15.800 punktów odbioru i nadania ("PUDO") we Francji, krajach Beneluksu i na Półwyspie Iberyjskim (stan na luty 2021). We Francji jest drugą co wielkości siecią, obejmującą 11.000 punktów oraz 4 centra dystrybucyjne. W 2020 roku obsłużyła 131 mln przesyłek - co czyni ją największym niezależnym graczem we Francji pod względem wolumenu. Mondial Relay obsługuje wiele największych platform handlu elektronicznego we Francji, a także indywidualnych sprzedawców detalicznych. W 2020 roku Mondial Relay osiągnął przychody w wysokości 437 mln euro oraz EBITDA na poziomie 60 mln euro.