Polski Bon Turystyczny to wprowadzone w zeszłym roku rozwiązanie wsparcia turystyki. Rodziny otrzymały na każde dziecko 500 zł w formie kodu do wydania w placówkach z wykazu, który prowadzi Polska Organizacja Turystyczna. Business Insider upublicznił dane z raportu ZUS, dot. tego, ile bonów turystycznych i na jaką kwotę dotąd wydano.
Jak wynika z danych ZUS, do końca lutego dokonano 425 673 płatności bonami na kwotę 281,3 mln zł. Najwięcej w sierpniu, gdy użyto go niemal 250 tys. razy. We wrześniu było to już tylko 74 tys. płatności, a w październiku 31 tys. Pod koniec tego miesiąca wprowadzono obostrzenia i liczby drastycznie spadły do 5,9 tys. płatności w listopadzie, i 4,5 tys. w grudniu. W styczniu było to już 12,3 tys. płatności bonem turystycznym, a w lutym, gdy otwarto hotele, liczba szybko urosła do 48,3 tys.
Utrzymujące się dalsze restrykcje pandemiczne na początku 2021 r. nadal ograniczały realizację Polskiego Bonu Turystycznego. Wzrost płatności bonami odnotowano w połowie lutego br., m.in. w związku z łagodzeniem obostrzeń, uruchomieniem działalności hotelowej oraz częściowym przywróceniem działalności kulturalnej i sportowej, przy jednoczesnym zachowaniu reżimu sanitarnego
- można przeczytać w raporcie ZUS. Zakład z tytułu bonu przekazał przedsiębiorcom 265 mln zł.
Dziś w bazie mamy ponad 20 tys. podmiotów przyjmujących płatności bonem, liczymy, że biorąc pod uwagę fakt, że do wykorzystania wciąż pozostaje prawie 800 mln złotych z już aktywowanych bonów oraz niemal 3 miliardy złotych z bonów, które zostaną aktywowane w kolejnych miesiącach, ich liczba również będzie rosła
- przekonuje Anna Salamończyk-Mochel, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Anna Salamończyk-Mochel przekazała BI, że program bonu turystycznego jest odbierany pozytywnie i oceniany jako dobre rozwiązanie. Takie przekonanie wyrażają także dwie trzecie osób spoza grupy beneficjentów, wynika z badań przeprowadzonych przez POT pod koniec 2020 roku. Środki z programu trafiają nie tylko do przedsiębiorców oferujących miejsca noclegowe, ale także do innych podmiotów branży turystycznej, jak organizatorzy turystyczni, przewodnicy, animatorzy czy kierowcy.
Salamończyk-Mochel podaje też dane, wg, których z puli 4,2 mln bonów o łącznej wartości około 4 mld złotych aktywowano ponad 1,3 mln bonów o wartości ok. 1,2 mld złotych. Wykorzystano dotąd jednak tylko około jedną trzecią aktywowanych bonów, którymi zapłacono ponad 400 tys. razy.