Turystyka w Polsce w tragicznym stanie. Hotele odwiedziła połowa mniej osób

Główny Urząd Statystyczny opublikował dane na temat turystyki w 2020 roku. Pandemia mocno odbiła się na sektorze. W hotelach i innych miejscach noclegowych liczba gości spadła o połowę.

Branża turystyczna jest jedną z najbardziej dotkniętych przez pandemię koronawirusa. Lockdowny co i rusz zawieszały działalność hoteli i noclegowni. GUS opublikował dane, jak wpłynęło to na sektor w 2020 roku. 

Zobacz wideo Kiedy turystyka w Izraelu odżyje? „Chęci są, ale trochę nie ma odwagi”

Liczba turystów zmniejszyła się o połowę

Z raportu Urzędu "Wykorzystanie turystycznych obiektów noclegowych w 2020 roku" wynika, że do 31 lipca 2020 roku zniknęło 960 obiektów noclegowych, względem 2019 roku. To aż 8,5 proc całego rynku. Wpływ na to miała zapewne znacznie mniejsza liczba turystów. Noclegownie przyjęły bowiem w 2020 roku 17,9 mln turystów, to aż 49,9 proc. niż rok wcześniej. Skorzystali oni z 51,4 mln noclegów, co stanowi 45 proc. mniej usług niż w 2019 r. 

PlażaWakacje 2021. Polacy pełni obaw. Decydują się na krótkie wyjazdy

"Największa liczba turystów przebywała w obiektach noclegowych zlokalizowanych na terenie województwa małopolskiego - 2,4 mln, po ok. 2 mln nocowało w województwach: mazowieckim, dolnośląskim, pomorskim i zachodniopomorskim. W porównaniu z 2019 r. spadek liczby turystów korzystających z bazy noclegowej odnotowano we wszystkich województwach, przy czym najmniejszy spadek wystąpił w województwach: zachodniopomorskim (o 34,4 proc.) oraz warmińsko-mazurskim (o 36,6%), zaś największy w mazowieckim (o 61,8 proc.)" - podaje GUS.

Spadł też stopień wykorzystania miejsc we wszystkich turystycznych obiektach noclegowych w 2020 r. do poziomu 26,8 proc. To aż 13,8 proc. mniej niż w poprzednim roku. 

GrecjaGrecja mówi "tak". Nieograniczone podróże dla zaszczepionych turystów

Polskę odwiedziło 2,3 mln turystów zagranicznych. To stanowi niecałe 13 proc. ogółu turystów korzystających z bazy noclegowej (w 2019 r. było to 21 proc.).

Polski Bon Turystyczny pomógł i prawie 300 mln złotych

Polski Bon Turystyczny miał wesprzeć branżę turystyczną. Zamiast bezpośredniego transferu pieniędzy do sektora, rodzinom wręczono na każde dziecko kody warte 500 zł. Jak wynika z danych ZUS, do końca lutego dokonano 425 673 płatności bonami na kwotę 281,3 mln zł.