Przekop Mierzei Wiślanej już na półmetku. Zbliża się zamknięcie obwodu sztucznej wyspy

Prace nad przekopem Mierzei Wiślanej ruszyły na nowo po przerwie zimowej. Dobre warunki pogodowe pozwoliły wykonawcy na przyspieszenie. Wkrótce może dojść do zamknięcia obwodu sztucznej wyspy, która powstanie na Zalewie Wiślanym.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował, że prace nad przekopem Mierzei Wiślanej minęły już półmetek i postępują zgodnie z harmonogramem. Prace zostały wstrzymane na czas zimy na prawie dwa miesiące. Dobre warunki pogodowe pozwoliły jednak wrócić do prac w połowie marca. Wykonawca kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną Grupa NDI informuje o postępach prac w nowym raporcie. 

Zobacz wideo Dlaczego przekopujemy Mierzeję Wiślaną?

Przekop Mierzei Wiślanej ruszył po przerwie zimowej. Inwestycja ma się zakończyć w 2022 r.

- Początek wiosny to dla nas czas bicia rekordu. Okazało się, że w marcu, mimo że pracowaliśmy tylko dwa tygodnie (przy sztucznej wyspie), udało nam się zamontować 136 podwodnych ściągów - powiedział Paweł Śpiewak, kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix. 

Obajtek: fuzja Orlen z Polska Press dokonała się skutecznie. 'Postanowienie sądu jest bezprzedmiotowe' Obajtek o wstrzymaniu fuzji Orlenu z Polska Press: Postanowienie sądu bezprzedmiotowe

Śpiewak dodał, że pogrążono 570 metrów bieżących ściany szczelnej grodzy, co stanowi nowy rekord od momentu rozpoczęcia budowy. Wykonawca poinformował również, że jest coraz bliżej zamknięcia obwodu sztucznej wyspy. "Lada dzień zaczną się tam roboty narzutowe. Potrzebny do tego kamień hydrotechniczny przypłynie z Elbląga. Nie mniej dzieje się na obu falochronach, gdzie wkrótce będzie można wrócić do pogrążania ścianek szczelnych" - można przeczytać w raporcie grupy NDI. 

- Korzystając ze sprzyjających warunków pogodowych, kontynuujemy roboty żelbetowe na obu falochronach. Realizujemy prace związane z układaniem kamienia hydrotechnicznego, a także warstwy ochronnej […] Na falochronie wschodnim warstwa ochronna zostanie ułożona na odcinku 900 metrów, a na zachodnim prefabrykaty będą ułożone na odcinku 300 metrów - powiedziała Anna Kosmaczewska-Lemańska, kierownik działu technicznego konsorcjum NDI/Besix.

Zgodnie z harmonogramem przekop Mierzei Wiślanej powinien zakończyć się w 2022 r. Całkowita długość nowej drogi morskiej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską wyniesie 22,880 km. Całość inwestycji pochłonie 1 mld 984 mln zł. Pierwszy etap budowy rozpoczął się w październiku 2019 r. Generalnym wykonawcą jest polsko-belgijskie konsorcjum NDI/Besix, a inwestorem Urząd Morski w Gdyni. Kanał żeglugowy ma skrócić drogę do Zalewu Wiślanego, która dotychczas prowadzi przez Cieśninę Pilawską znajdującą się na terenie Rosji.  

Ser Halloumi Halloumi może być produkowany już tylko na Cyprze. Cena sera skoczy

Więcej o: