Sport elektroniczny, nazywany w skrócie e-sportem, polega na rywalizacji graczy za pośrednictwem gier komputerowych. E-sport pod wieloma względami przypomina sport tradycyjny z tą różnicą, że ten pierwszy odbywa się w świecie cyfrowym.
E-sport będzie można studiować na kierunku sport na Akademii Wychowania Fizycznego w Białej Podlaskiej, która uruchomi nową specjalizację w 2021 roku. - E-sport połączy aktywność fizyczną z nowoczesną technologią - powiedział na antenie Radia Lublin profesor Hubert Makaruk, dziekan Wydziału Wychowania Fizycznego i Zdrowia.
Absolwent będzie mógł być zawodnikiem, trenerem, menedżerem, który zarządza przedsięwzięciami sportowymi, bądź też edukatorem, bo coraz częściej zdarza się, że e-sport wchodzi do szkół
- dodał.
Oferta AWF skierowana jest dla ludzi pasjonujących się e-sportem z możliwością wykonywania pracy zawodowej w tym obszarze. - Widzimy tu też potrzeby gospodarcze, ponieważ jest to rynek bardzo prężnie rozwijający się. Mówimy już nie o setkach, a o miliardach dolarów, jeżeli chodzi o cały ten sektor - zaznaczył prof. Makaruk.
Firma analityczno-badawcza Newzoo, która zajmuje się analizą e-sportu wskazuje, że do końca 2021 roku jego globalna wartość wyniesie prawie 1,1 mld dolarów. To o 14,5 proc. więcej rok do roku. Według jej szacunków, w 2024 roku e-sport będzie generować zyski na poziomie 1,6 mld dolarów.
Natomiast z raportu "The game industry of Poland 2020" wynika, że w Polsce gra ponad 16 mln użytkowników. Wartość rynku konsumenckiego to prawie 2,3 mld zł, a wartość rynku e-sportu sięga 43 mln zł.