Przyjęty przez rząd projekt rozporządzenia Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej zmienia zasady naboru wniosków do programu "Dobry Start" na rok szkolny 2021/2022. Wnioski będzie można składać tylko w formie elektronicznej, a obsługą w pełni zautomatyzowanego procesu zajmie się Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej zaznacza, że rodzice, którzy do tej pory składali wnioski o świadczenie "Dobry Start" poprzez bankowość elektroniczną, PUE ZUS oraz system Empatia nie odczują żadnej zmiany, ponieważ z ich perspektywy składanie wniosków odbędzie się dokładnie w takim samym trybie.
Podkreślono jednak, że proponowane zmiany wpłyną na znaczną redukcję kosztów obsługi programu "Dobry Start" i zakładają utrzymanie ich na poziomie 0,1 proc. kwoty przeznaczonej na wypłatę świadczeń. Według rządowych szacunków, w latach 2021-2031 łączne koszty obsługi wyniosą ok. 15 mln zł, co oznacza oszczędności dla budżetu państwa na poziomie ok. 488 mln zł.
"Dobry Start" to świadczenie dla rodziców i opiekunów uczących się dzieci oraz pełnoletnich uczniów do 20. roku życia, którzy nie są na utrzymaniu rodziców. Dzieci niepełnosprawne, uczące się w szkole, otrzymują świadczenie do ukończenia 24. roku życia. Środki nie przysługują studentom. W ramach programu "Dobry Start" rząd rokrocznie jednorazowo wypłaca bez względu na dochód 300 zł na każde dziecko, które rozpoczyna nowy rok szkolny.
W tym roku rodzice mogą składać wnioski o świadczenie 300 plus od 1 lipca do 30 listopada.