"Weź paragon!". O co chodzi w akcji Ministerstwa Finansów?

Ministerstwo Finansów wraca z akcją "Weź paragon". Ma ona na celu wykształcić obywatelską postawę dbania o budżet. - Paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy - mówi minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

Niedawno pisaliśmy na temat paragonów kelnerskich. To nielegalne potwierdzenie transakcji, które zazwyczaj służy do ukrywania dochodów. Urzędy Skarbowe od lat dostają zawiadomienia o takich praktykach. Zapobiec może im kolejna akcja Ministerstwa Finansów spod szyldu "Weź paragon". Kampania jest organizowana przez Ministerstwo Finansów cyklicznie od 2002 roku.

Zobacz wideo Bankowość internetowa a wakacje. Jak ułatwić sobie urlop?

"Weź paragon". O co chodzi w akcji Ministerstwa Finansów?

"Weź paragon" to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna Ministerstwa Finansów. Jej celem jest uświadomienie Polakom znaczenia brania i wydawania paragonu fiskalnego. 

Wydanie paragonu w sklepie, restauracji czy na stacji paliw ma duże znaczenie nie tylko dla kupującego, ale również dla nas wszystkich. W akcji "Weź paragon" chodzi przede wszystkim o to, by sprzedawcy uczciwie rejestrowali sprzedaż na kasach fiskalnych i przestrzegali zasad uczciwej konkurencji. Otrzymanie paragonu to prawo konsumenta i podatnika. Paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy

- mówi minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

Na co zwrócić uwagę podczas płacenia?

Ministerstwo Finansów tłumaczy, że wydruk płatności kartą nie zastępuje paragonu fiskalnego. Resort przestrzega też przed wspomnianymi paragonami kelnerskimi. Jak wygląda prawidłowy paragon i jak rozpoznać błędny, możecie sprawdzić na stronie kampanii wezparagon.gov.pl. 

Dlaczego warto brać paragon? Ministerstwo wylicza, że w ten sposób:

  • ułatwiamy sobie złożenie reklamacji,
  • mamy możliwość porównania cen,
  • wspieramy uczciwą konkurencję,
  • mamy pewność, że nie zostaliśmy oszukani,
  • zmniejszamy szarą strefę,
  • mamy pewność, że sprzedawca stosuje zasady uczciwej konkurencji,
  • mamy pewność, że podatek zapłacony przez nas w cenie trafi do budżetu państwa,
  • mamy możliwość rachunkowej i rzeczowej kontroli przeprowadzonej transakcji.
Więcej o: