Naszaklasa.pl wystartowała w 2006 roku i przez długi czas była najpopularniejszym serwisem społecznościowym w Polsce. Ustąpiła dopiero Facebookowi. Od 2014 roku należy do Ringier Axel Springer Polska. Spółka zmieniła charakter portalu, czyniąc go serwisem z grami online.
W czwartek 26 maja RASP poinformował, że Naszaklasa.pl zostanie zamknięta z dniem 27 lipca 2021 roku.
Nasza Klasa, projekt Macieja Popowicza, studenta informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego, stał się w Polsce internetowym fenomenem. "Ideą serwisu wzorowanego na amerykańskim portalu Classmates.com było stworzenie miejsca, w którym moglibyśmy odnaleźć szkolnych znajomych sprzed lat. Użytkownicy dołączali do grup, które odpowiadały poszczególnym klasom, szkołom i rocznikom - aby wymieniać się zdjęciami lub wspominać 'stare dobre czasy'" - przypominał w swoim tekście Daniel Maikowski z Next.gazeta.pl.
Sam pomysł był wynikiem potrzeby. Chciałem móc w prosty i efektywny sposób kontaktować się ze znajomymi ze szkoły średniej oraz odnowić kontakty z ludźmi z podstawówki.
- wspominał Maciej Popowicz w wywiadzie udzielonym serwisowi Mambiznes.pl.
Pomysł chwycił niemal natychmiast. Już w lutym 2007 roku, czyli zaledwie trzy miesiące po uruchomieniu, serwis przekroczył barierę 100 tysięcy użytkowników. Co ważne, jego wzrost miał charakter niemal wyłącznie organiczny. Twórcy Naszej Klasy w żaden sposób nie reklamowali swojego projektu. Dość powiedzieć, że jego początkowy budżet wyniósł 200 zł.
To był jednak dopiero początek. Po pierwszym roku działalności Nasza Klasa miała już ponad 3 miliony użytkowników miesięcznie, a ta liczba ciągle rosła. Lata świetności serwisu przypadły na okres między 2008 a 2011 rokiem, gdy z Naszej Klasy korzystało nawet 12 mln Polaków, a serwis generował ponad miliard odsłon miesięcznie.
Naszaklasa.pl przegrała jednak batalię z Facebookiem. Postępująca utrata tożsamości - odchodzenie od pierwotnego charakteru miejsca spotkań znajomych ze szkolnej ławy na rzecz nieudolnego kopiowania portalu Marka Zuckerberga - doprowadziła do upadku serwisu.
Przykładem utraty owej tożsamości miały być m.in. zmiana nazwy serwisu z NaszaKlasa.pl na NK.pl, do której doszło w 2010 roku, wprowadzenie systemu mikropłatności w postaci tzw. eurogąbek, gry oraz nowa szata graficzna.
W okolicach 2011-2012 roku rozpoczął się proces porzucania platformy społecznościowej. W 2012 r. liczba użytkowników spadła do 11 mln. Właśnie wtedy, po raz pierwszy w historii, Facebook stał się w Polsce popularniejszym serwisem od NK.pl. Później lawina ruszyła. W 2014 roku z NK.pl korzystało już 7 mln Polaków, w styczniu 2015 liczba ta spadła do 3 mln, a w listopadzie - do zaledwie 2 mln. Późniejsze lata to już dogorywanie Naszej Klasy, które zakończy się we wtorek 27 lipca.