Uwaga na wyprzedaże w sklepach. UOKiK szykuje zmiany w prawie handlowym

Zgodnie z projektem UOKiK, sprzedawcy będą mieć obowiązek informowania o cenie sprzed obniżki. Dotyczyć to będzie zarówno produktów, jak i usług.

- Najczęstsze nieprawidłowości z jakimi spotyka się UOKiK w kontekście sezonowych wyprzedaży, to anulowanie zamówień, wprowadzanie w błąd co do warunków wyprzedaży oraz tworzenie pozorów atrakcyjności promocji, podczas gdy cena jest taka sama lub nawet wyższa niż w czasie regularnych zakupów. Przygotowywane zmiany prawne implementujące tzw. dyrektywę omnibus mają wyeliminować sytuacje, w których sprzedawcy sztucznie zawyżają ceny towarów czy usług tuż przed zastosowaniem obniżek, aby później zachęcać nas do zakupów rzekomo wysokim rabatem - wyjaśniał prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Zobacz wideo ZOBACZ TAKŻE: Mandaty za prędkość w Polsce. Ile kierowcy zapłacą za jakie przewinienia?

UOKiK szykuje zmiany w prawie

Zgodnie z projektem opublikowanym na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji, sprzedawcy, będą mieć obowiązek informowania o cenie sprzed obniżki. Dotyczyć to będzie zarówno produktów, jak i usług.

- Rozwiązanie, które znalazło się w projekcie ustawy, zakłada, że przedsiębiorca ma obowiązek informowania konsumentów o najniższej cenie danego produktu z ostatnich 30 dni. Nie będzie mógł być wtedy wykorzystywany mechanizm sztucznego podnoszenia cen na tydzień czy dwa tygodnie przed wyprzedażami po to, aby później chwalić się obniżkami cen, zaś konsument będzie wiedział, jaka jest rzeczywista skala obniżki - wyjaśnił prezes UOKiK.

Kary dla nierzetelnych sprzedawców

Jeśli przedsiębiorca nierzetelnie poinformuje o cenach, Inspekcja Handlowa może zastosować sankcje do 20 tys. zł, a w przypadku powtarzających się nieprawidłowości do 40 tys. zł. Jeśli natomiast skala zjawiska byłaby powszechna i doszłoby do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, wówczas prezes UOKiK może nałożyć sankcję w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy. 

 

Jak przypomniał UOKiK, konsumentom kupującym na wyprzedażach w innych krajach Unii Europejskiej przysługują te same prawa, co w Polsce. W niektórych państwach UE to przepisy określają maksymalny czas trwania wyprzedaży - np. we Francji lub w Luksemburgu jest to miesiąc w ciągu każdego sezonu letniego i zimowego, a w Portugalii cztery miesiące w roku. Europejskie Centrum Konsumenta Polska w czasie wyprzedaży odnotowuje zgłoszenia konsumentów dotyczące m.in. problemu z wymianą wadliwego produktu, szczególnie, gdy został on kupiony po wyjątkowo okazyjnej cenie. Sprzedawcy wolą zwrócić pieniądze niż dostarczyć nową rzecz, która jest już dostępna w regularnej cenie.

Więcej o: