Ulubieńcy władzy. "Widać, jak szerokim strumieniem płyną pieniądze ze spółek Skarbu Państwa"

Choć 2020 r., ze względu na pandemię, był trudny dla właścicieli mediów, na rynku jest kilka grup, które poprawiły swoje wyniki finansowe. "To media sprzyjające Zjednoczonej Prawicy, która od prawie sześciu lat rządzi w Polsce. Przypadek?" - pisze portal wirtualnemedia.pl.
Zobacz wideo Konwiński o TVP: Gdyby przed 1989 r. ludzie o tej mentalności byli w Telewizji Publicznej, nie darowaliby Wojtyle

Jak wynika ze sprawozdania TVP za 2020 r., przychody publicznego nadawcy wyniosły w 2020 r. ponad 2 mld zł, z czego ze środków publicznych - abonamentu (ok. 330 mln zł) i budżetowej rekompensaty (ponad 1,7 mld zł) - ponad 2 mld zł. Jednocześnie, wyraźnie spadły wpływy z reklam. Wyniosły ok. 770 mln zł i były o ok. 12 proc. niższe niż rok temu.

TVP - spadają przychody z reklam 

Jest mnóstwo reklam na antenie, przychody spadają, co oznacza, że czas reklamowy w TVP sprzedaje się za bezcen. Kiedyś w tej firmie panowała zupełnie inna polityka: sprzedawać mniej reklam, ale drożej

- komentuje dla serwisu wirtualnemedia.pl prof. Tadeusz Kowalski, ekonomista i medioznawca z Uniwersytetu Warszawskiego.

Jak zwraca uwagę portal, dobry rok ma za sobą także spółka Fratria, której większościowym udziałowcem jest należący do senatora PiS Grzegorza Biereckiego Spółdzielczy Instytut Naukowy. Wydawca m.in. tygodnika "Sieci" czy serwisu wpolityce.pl zwiększył wpływy reklamowe o blisko 2 mln zł i stanowiły one już 84 proc. wszystkich przychodów spółki.

373 tys. zł straty netto wygenerowało Niezależne Wydawnictwo Polskie, wydawca "Gazety Polskiej". Jego udziałowcem jest Tomasz Sakiewicz. Ale lepiej poszło innemu biznesowi, w którym udziały ma Sakiewicz (podobnie jak związana z PiS spółka Srebrna). Chodzi o spółkę Słowo Niezależne, do której należy portal Niezalezna.pl i miesięcznik "Nowe Państwo". Zanotowała ona w 2020 r. ponad 1,4 mln zł zysku (wzrost o ok. 30 proc. rok do roku).

Powodów do narzekania nie powinna mieć też fundacja Lux Veritatis, której prezesuje Taudesz Rydzyk. Fundacja jest nadawcą Telewizji Trwam. Jak wynika z odpowiedzi na interpelacje posłanki Polski 2050 Hanny Gill-Piątek, od 2015 r. umowy z Lux Veritatis zawarto aż osiem ministerstw oraz Kancelaria Premiera. Kontrakty opiewały na łączną kwotę niemal 6 mln zł.

TVPCzy TVP Info nie wpuszczono na spotkanie z Donaldem Tuskiem? Mamy wyjaśnienie

Pieniądze dla mediów sprzyjających władzy płyną szerokim strumieniem

Jak informuje portal wirtualnemedia.pl, w latach 2015-20 spółki Skarbu Państwa wydały na reklamę ponad 5,4 mld zł. Pieniądze płynęły przede wszystkim do mediów publicznych oraz mediów braci Karnowskich i Tomasza Sakiewicza.

Wyraźnie widać, jak szerokim strumieniem płyną pieniądze ze spółek Skarbu Państwa do mediów sprzyjających władzy. Sumy nie są powiązane z liczbą sprzedawanych egzemplarzy czy popularnością konkretnego tytułu na rynku. To decyzja polityczna, a nie merytoryczna

- komentuje prof. Kowalski zwracając uwagę, że część pism żyje niemal wyłącznie dzięki kroplówce ze spółek Skarbu Państwa. Pytany, czy zarządy państwowych spółek mogą być pociągnięte do odpowiedzialności za niegospodarność poprzez pompowanie pieniędzy w media z niższą liczbą odbiorców niż inne, wysokonakładowe tytuły, daje do zrozumienia, że w teorii mogłoby zostać to uznane za działanie na szkodę spółki, ale w praktyce nie wierzy w taki scenariusz.

Puszcza.tvZakończył się projekt Puszcza.tv. Na co wydano państwowe pieniądze?

Więcej o: