12 tys. zł za metr kwadratowy w Warszawie. Tak drogo nie było jeszcze nigdy

Ceny mieszkań w Warszawie ciągle rosną i właśnie przekroczyły granicę 12 tys. zł za mkw, pierwszy raz w historii. Cenę napędza wysoki popyt, który jest tak duży, że nowych mieszkań starczy ledwie na pół roku.

Boom na rynku mieszkań nie został zatrzymany przez pandemię. W Warszawie w ciągu ostatnich trzech miesięcy oferta deweloperów zmalała o 18 proc. Z danych redNet Property Group oraz CBRE wynika natomiast, że od początku roku liczba dostępnych mieszkań spadła o 30,2 proc. W tym czasie nabywców znalazło 12,8 tys. lokali.  Duży popyt napędza też ceny, które są w Warszawie rekordowo wysokie. 

Zobacz wideo Nikt chyba nie chce się już dłużej bać. Z singlem Męskie Granie Orkiestry 2021 jest nieco łatwiej

Ceny mieszkań w Warszawie najwyższe w historii

Na koniec czerwca 2021 roku, po raz pierwszy w historii, cena metra kwadratowego mieszkania pozostającego w ofercie w Warszawie, przekroczyła 12 tys. zł i była o 7,8 proc. wyższa niż w końcówce 2020 roku - podaje CBRE. 

Średnia w czerwcu wyniosła 12 184 zł/mkw. W ujęciu rok do roku to aż 9,3 proc. drożej za metr kwadratowy stołecznej nieruchomości

Coraz wyższe były też średnie ceny ofertowe sprzedanych mieszkań. W pierwszym kwartale br. wynosiły przeciętnie 10 656 zł za mkw., a w drugim kwartale br. już 10 978 zł za mkw. Z kolei średnie ceny mieszkań wprowadzanych do sprzedaży wynosiły w pierwszym kwartale br. 11 177 zł za mkw., a w drugim kwartale 11 078 zł za mkw. Jeśli popyt będzie utrzymywał się na wysokim poziomie, to możliwa jest dalsza presja na wzrost cen

- ocenia CBRE. 

Dostępnych mieszkań coraz mniej

Od stycznia do czerwca deweloperzy wprowadzili na rynek 9892 mieszkania -  aż 22,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. To jednak za mało, by zaspokoić popyt. Na koniec pierwszej połowy 2021 roku, w ofercie znajdowało się 11,3 tys. mieszkań, czyli o 30,2 proc. mniej rok do roku i o 21,1 proc. mniej niż pół roku wcześniej. 

Co istotne, liczba lokali znajdujących się obecnie w ofercie, wystarczyłaby na niespełna pół roku sprzedaży, przy utrzymaniu popytu na obecnym poziomie. A niewiele wskazuje na to, żeby entuzjazm kupujących miał opaść

- podsumowuje CBRE. 

Więcej o: