Szef TV Republika: Zwycięstwo Dudy "ustabilizowało spółkę". Jest strata, ale "rekordowo niska"

"Zgodnie z przewidywaniami rozstrzygnęły się wybory prezydenckie, zakończone zwycięstwem Prezydenta Andrzeja Dudy, co również miało stabilizujący wpływ na sytuację spółki" - pisze w swoim najnowszym raporcie Telewizja Republika. Spółka odnotowała w zeszłym roku stratę.

Prezes Telewizja Republika Tomasz Sakiewicz skomentował wyniki finansowe spółki za rok 2020. W najnowszym raporcie, cytowanym przez Press, znaleźć możemy informację o przychodach firmy, które wyniosły 15,7 mln zł. Strata sięgnęła natomiast 1,5 mln zł. Jak przyznaje sama spółka, jest to poziom strat "najniższy w historii". 

Andrzej Duda wygrał wybory, TV Republika pisze o stabilizacji

Telewizja Republika podkreśla, że minimalizacja strat powiodła się pomimo "bardzo trudnych uwarunkowań zewnętrznych, spadku wydatków marketingowych u reklamodawców, częstych lockdownów, recesji w gospodarce, wprowadzenia obostrzeń i trybu hybrydowego pracy w spółce".

Uwagę zwraca jeszcze jeden fragment raportu. "Zgodnie z przewidywaniami rozstrzygnęły się wybory prezydenckie, zakończone zwycięstwem Prezydenta Andrzeja Dudy, co również miało stabilizujący wpływ na sytuację spółki" - czytamy.

Zdjęcie ilustracyjneSkrajnie prawicowe treści będą usuwane z Facebooka. Decyzja gigantów internetu

Rząd wspiera wybrane media. 5,4 mld zł na reklamę

Branżowe portale podkreślają, że część mediów może liczyć na większe wsparcie swoich budżetów ze strony państwowych spółek. "Wystarczy zerknąć na dane finansowe mediów, które są kojarzone z prawą stroną sceny politycznej" - piszą Wirtualne Media.

"W latach 2015-20 spółki Skarbu Państwa wydały na reklamę ponad 5,4 mld zł. W tej kwocie nie uwzględniono wydatków reklamowych rządu i urzędów centralnych, które w 2020 r. przeznaczyły na reklamę ok. 383 mln zł. Państwowe spółki faworyzowały TVP, Polskie Radio, media braci Karnowskich i Tomasza Sakiewicza, a unikały mediów krytycznie oceniających władzę, m.in. "Gazetę Wyborczą", "Politykę" czy TVN" - czytamy w portalu. 

Miliony na oglądanie puszczy

Media wskazują na inne projekty, które mogą cieszyć się przychylnością rządu. Jednym z nich jest projekt Puszcza.tv, za który odpowiadała Fundacja Niezależne Media, powołana do życia przez Tomasza Sakiewicza, prezesa Telewizji Republika. 

Fundusz Ochrony Środowiska wsparł projekt kwotą 5,5 mln zł. Dzięki tym pieniądzom powstał portal, który prezentował "życie puszczy". Krytycy nowego portalu zwracali uwagę na jego niezadowalające zasięgi. W założeniu miał osiągnąć poziom 20 mln osób, liczba odsłon liczona jest jednak w setkach tysięcy. 

"W umowie (z Fundacją Niezależne Media - red.) określono, że do 2021 r. zasięg realizowanego przedsięwzięcia ma wynieść ponad 20 mln osób. Jakkolwiek beneficjent 26 lutego 2019 r. poinformował, że liczba odwiedzin na portalu puszcza.tv wynosi 186 000, a na YouTube ok. 61 500 odsłon, to dane obserwowane przez kontrolujących w dniu 19 marca 2019 r. nie potwierdzały tych wartości" - podał portal Konkret24.pl

Budynek TVP w WarszawieOgromne wydatki państwowych spółek na reklamy. Beneficjantem m.in. TVP

Ekspert o wydatkach na reklamę: Uwarunkowane względami propagandy politycznej

Jak wynika z analizy prof. Tadeusza Kowalskiego z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, opublikowanej przez Wirtualne Media, "SSP [spółki Skarbu Państwa - przyp. red.] w decyzjach o kierunkach wydatkowania środków przeznaczonych na reklamę w dziennikach kierują się najwyraźniej innymi niż merytoryczne względami."

Zdaniem eksperta, "Gazeta Polska Codziennie jako szczególny beneficjent wydatków reklamowych SSP, jest narzędziem propagandy prorządowej, organizatorem spektakularnych nagród Człowieka Roku, którym zawsze zostaje wiodący polityk obozu rządzącego". 

Więcej o: