Z Wałbrzycha do Warszawy dwa razy szybciej. Szprycha nr 9 - CPK rozpoczyna inwestycję

CPK podpisało kontrakt na studium wykonalności końcowego fragmentu tzw. szprychy nr 9. 60-km odcinek połączy leżący na południowy zachód od Wrocławia Żarów ze Świdnicą, Wałbrzychem i Lubawką na granicy polsko-czeskiej. Znacząco poprawi to komunikację tego regionu z resztą Polski.

Centralny Port Komunikacyjny składa się z 10 szprych, które będą do niego prowadziły. Szprycha 9 odpowiada za połączenie z CPK południowo-zachodniej Polski. Spółka podpisała w środę umowę, która rozpoczyna inwestycję w końcowy fragment tego szlaku, dochodzący do granicy z Czechami. 

Zobacz wideo Czy pandemia uderzy w budowę CPK?

CPK linia kolejowa w okolicach Wałbrzycha

Kontrakt na studium wykonalności obejmuje końcowy fragment szprychy nr 9 łączący Żarów ze Świdnicą, Wałbrzychem i Lubawką na granicy polsko-czeskiej. Przetarg wygrała firma BBF z ofertą na 15,1 mln zł. Studium wykonalności jest kluczową dokumentacją przedprojektową. 

Od dzisiaj prace rozpoczyna wykonawca dokumentacji dla przygranicznego odcinka tzw. szprychy nr 9, czyli linii dużych prędkości przez m.in. Lubawkę, Wałbrzych, Wrocław, Sieradz, Łódź, CPK i Warszawę. Cała ta kolejowa trasa to swoisty kręgosłup systemu kolejowego CPK. Będzie łączyła południowo-zachodnią Polskę z jej centrum, dzięki czemu skutecznie przysłuży się do walki z wykluczeniem komunikacyjnym w tej części kraju.

- powiedział wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK, Marcin Horała.  

Stadium ma powstać w ciągu roku. Pierwsze roboty mają ruszyć zadwa lata. Odcinek ten ma zostać otwarty jednocześnie z lotniskiem w 2027 roku. Pociągi będą mogły na nim rozwinąć prędkość do 250 km/h. 

Wałbrzych uzyska krótsze czasy połączeń

Po zrealizowaniu projektu mieszkańcy Wałbrzycha do Wrocławia będą jechać 40 min, zamiast godziny. Po wybudowaniu całej trasy znacząco skróci się też czas dojazdu do Warszawy. Do stolicy będzie się jechało 2 godz. 35 min, przeszło dwa razy krócej niż obecnie. Ze Świdnicy do Warszawy będzie można dojechać w 2 godz. 25 min. 

Projekt jest przygotowany również w porozumieniu z Czechami. Gdy ci zrealizują swoją inwestycję, czas podróży pociągiem do Polskich miast z Pragi skróci się o połowę. Ze stolicy Czechów do Warszawy podróż ma trwać 4 godz. 30 min., a do Wrocławia 2 godz. 30 min.

Odcinek z Żarowa do Lubawki to przykład współpracy kolejowych inwestorów z sąsiednich krajów w ramach międzynarodowego korytarza europejskiej sieci TEN-T. Docelowo połączymy się z inwestycją przygotowywaną przez Czechów, tworząc połączenie kolejowe Warszawy i Wrocławia z Pragą. W tym celu swoje działania koordynują spółka CPK i przedsiębiorstwo Správa železnic, czyli zarządca infrastruktury kolejowej w Czechach

- mówił Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Więcej o: