Odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego. Jakie konsekwencje ponosi pracodawca?

Nie wszyscy wiedzą, że odwołanie pracownika z urlopu jest możliwe, a co więcej, traktowane jest nawet jako polecenie służbowe, które pracownik ma obowiązek wypełnić. Jeśli jednak pracodawca zdecyduje się na taki krok, musi wiedzieć, że może go to sporo kosztować. Na czym polega odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego i jakie konsekwencje musi ponieść pracodawca? Odpowiadamy.

Pracodawca nie zawsze może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego. W jakim przypadku może to zrobić i jakie konsekwencje musi za to ponieść?

Zobacz wideo Co zrobić, gdy biuro podróży upada?

Odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego. Kiedy pracodawca może przerwać urlop pracownika?

Okazuje się, że pracodawca może przerwać urlop wypoczynkowy swojego pracownika. Może to jednak zrobić jedynie w nagłych przypadkach, kiedy nie jest możliwa dalsza praca bez jego obecności w firmie. Jak podaje portal Infor.pl, pracodawca nie może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego, jeśli wiedział, że w firmie będzie tak trudna sytuacja lub zaplanował to wcześniej.

- Pracownik musi potraktować decyzję o odwołaniu z urlopu wypoczynkowego jako polecenie służbowe. Jeśli się z niego nie wywiąże, naruszy obowiązki pracownicze. Może to skutkować karą dyscyplinarną, a nawet rozwiązaniem umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia. Jest to uregulowane przez artykuł 52 § 1 pkt. 1 Kodeksu Pracy - wyjaśnia portalowi Infor Mateusz Boguszewski, główny księgowy w firmie inFakt.

Przerwanie urlopu wypoczynkowego pracownika. Do czego zobowiązany jest pracodawca?

Pracodawca, który chce przerwać urlop wypoczynkowy swojego pracownika, musi mieć świadomość, że poniesie za to finansowe konsekwencje. Będzie on zmuszony do poniesienia większości kosztów, które poniósł jego pracownik w związku z powrotem do siedziby firmy.

"Są to m.in. opłaty za pobyt w hotelu czy w ośrodku wypoczynkowym, opłata za niewykorzystane dni urlopu czy koszty podróży. Jeśli wypoczynek przerwała też rodzina pracownika, pracodawca musi dodatkowo uregulować koszty niewykorzystania urlopu przez nią" - wylicza portal. Pracodawca nie ma jednak obowiązku zwrotu kosztów za opłaty związane z rozpoczęciem urlopu - m.in. za zakupiony sprzęt, ubrania, kosmetyki itd.

Pracodawca, który chce, by jego pracownik przerwał urlop, powinien poinformować go o tym mailowo lub telefonicznie. Co więcej, szef musi mieć pewność, że jego pracownik zapoznał się i rozumie komunikat. Pracodawca musi również wystosować te polecenie służbowe z odpowiednim wyprzedzeniem, by pracownik zdążył wrócić z urlopu. Warto wiedzieć, że dni wolne, podczas których pracownik musi wrócić do pracy, nie przepadają i mogą zostać wykorzystane w późniejszym terminie.

Więcej o: