Ceny biletów lotniczych wzrosną? Branża protestuje przeciw podwyżkom opłat. I pisze do premiera

Przedstawiciele branży lotniczej w Polsce protestują przeciwko propozycji podwyższenia opłaty terminalowej i trasowej. W liście otwartym do premiera Mateusza Morawieckiego wskazują, że próbuje się na nich przerzucić koszty pandemii COVID-19. Podkreślają, że na zmianach ucierpią pasażerowie, którzy będą musieli wydać więcej na bilety lotnicze.

Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) przedstawił zrewidowaną wersję "Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024". W dokumencie znalazła się propozycja podwyższenia od 1 stycznia 2022 r. opłat pobieranych od portów lotniczych i przewoźników. 

Zobacz wideo Z wizytą w wieży kontroli lotów

ULC chce podwyżki opłat. Regionalne lotniska mogą zapłacić 70 proc. więcej

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera opłatę terminalową (za obsługę samolotów podczas startu i lądowania) oraz opłatę trasową (za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego).  

Mieszkania (zdjęcie ilustracyjne)Ile kredytu hipotecznego otrzymamy przy 10 tys. zł dochodu? Jaka będzie rata?

Opłata terminalowa pobierana jest w dwóch strefach: pierwsza dotyczy tylko Lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie (Okęcie), druga - wszystkich regionalnych portów lotniczych.  

W dokumencie przedstawiono propozycję podwyższenia opłaty terminalowej dla lotniska w Warszawie z kwoty 343,08 zł do 524,58 zł (wzrost o 53 proc.), natomiast dla regionalnych portów lotniczych z kwoty 791,12 zł do 1 347,76 zł (wzrost o 70 proc.). Opłata trasowa wzrosłaby dla wszystkich: z kwoty 195,70 zł do 245,81 zł (wzrost o 26 proc.). 

Przedstawiciele branży protestują. Podwyżka "najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów"

Przeciwko propozycjom protestują przedstawiciele branży lotniczej w Polsce. W liście otwartym do premiera Mateusza Morawieckiego wskazują, że już przed pandemią COVID-19 obowiązujące w Polsce opłaty faworyzowały warszawskie Okęcie. Podają, że średnia stawka opłaty terminalowej dla Okęcia wynosiła 90 euro, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 euro. 

"Czy naprawdę w obecnych czasach chcecie Państwo dodatkowo ‘opodatkować’ pasażerów polskich portów regionalnych? […] Protestujemy przeciwko przerzucaniu na nas po raz kolejny kosztów pandemii COVID-19 i dyskryminowanie w szczególny sposób polskich portów regionalnych" - czytamy w liście otwartym do premiera.

Mateusz Morawiecki i Jarosław KaczyńskiRząd przyjął projekt budżetu na 2022 r. Ekonomista: Dane nic niewarte

Przedstawiciele branży podkreślają, że podwyżka opłat "najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych". Dodają, że po ewentualnym wprowadzeniu zmian różnica pomiędzy opłatami terminalowymi w obu strefach będzie najwyższa w Europie. 

"Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych. To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19" - czytamy dalej. 

Pod apelem podpisali się: 

  • Tomasz Kloskowski - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk
  • Leszek Chorzewski - p.o. Prezesa Zarządu Portu Lotniczego Modlin
  • Anna Midera - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Łódź
  • Dariusz Kuś - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Wrocław
  • Tomasz Moraczewski - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Bydgoszcz
  • Maciej Dziadosz - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów
  • Tomasz Kądziołka - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
  • József Váradi - Prezes Zarządu Wizzair Group
  • Michał Kaczmarzyk - Prezes Zarządu Ryanair Sun S.A. (Ryanair Group)
  • Andrzej Kobielski - Członek Zarządu, Dyrektor Handlowy Enter Air
  • Ton Jochems - Senior Manager Groundservices KLM Cityhopper
  • Grzegorz Polaniecki - Członek Zarządu, Dyrektor Generalny Enter Air
  • Jan Szczepkowski - Prezes Zarządu SprintAir
  • Jarosław Chłopecki - Wiceprezes Zarządu SprintAir
  • Piotr Henicz - Wiceprezes Zarządu Biura Podróży ITAKA
  • Maciej Nykiel - Prezes Zarządu Biura Podróży Nekera Sp. z o.o.
  • Grzegorz Baszczyński - Prezes Zarządu Biura Podróży Rainbow Tours
  • Piotr Henicz - Wiceprezes Zarządu Polskiej Izby Turystyki
  • Wojciech Piotr Skwirowski - Prezes Zarządu Fundacji Polskie Niebo
  • Tomasz Buraś - Prezes Zarządu DHL Express (Poland)
  • Jan Szczepkowski - Prezes Zarządu SprintAir Cargo
  • Jarosław Chłopecki - Wiceprezes Zarządu SprintAir Cargo
  • Piotr Henicz - Wiceprezes Zarządu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki
Więcej o: