275 tys. zł kary dla Millenium Medica. Kusiła seniorów badaniami i nakłaniała ich do zakupu materaca

Wyjątkowo perfidnie wykorzystywała seniorów firma Millenium Medica. Zapraszała ich na badania medyczne i wykorzystywała wyniki badań, by nakłonić seniorów do zakupu oferowanych przez firmę materacy. Prezes UOKiK nakazał spółce zaprzestanie tych praktyk i nałożył 275 tys. zł kary, w tym 50 tys. zł za udzielanie nieprawdziwych informacji podczas postępowania. Firma musi też zawiadomić konsumentów, że mogą dochodzić swoich roszczeń w sądzie.

Spółka Millenium Medica (dawniej Centrum Remedium) z Ostrowa Wielkopolskiego prowadzi sprzedaż na tzw. pokazach. Najchętniej uczęszczają na nie osoby starsze, które omotane przez sprytnych handlowców, kupują produkty firmy w rzekomo "okazyjnych cenach".

Zobacz wideo Ochojska o uchodźcach: Niestety polityka Unii Europejskiej się zmieniła

Kara dla spółki Millenium Medica. Prezes UOKiK:  Wprowadzała nas w błąd, próbując utrudnić prowadzenie postępowania

Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Millenium Medica zobowiązana jest pod rygorem natychmiastowej wykonalności zaprzestać stosowania sprzedaży w tej formie. Ponadto, prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na spółkę kary finansowe w łącznej wysokości 275 212 zł, w tym 50 tys. zł za udzielanie nieprawdziwych informacji podczas postępowania.

UKOiK zażądał, by Millenium Medica przedstawiła ulotki z zaproszeniami na pokazy, które wysyłała konsumentom. W odpowiedzi urząd otrzymał tylko neutralny wzór z informacją o celu, miejscu, terminie spotkania, i możliwości otrzymania vouchera. Spółka zaprzeczyła, że używa innych zaproszeń, ale UOKiK miał informacje o tym, że spółka wysyłała również druki, które zachęcają do rejestracji na bezpłatne badania. - Zgodnie z przepisami przedsiębiorcy mają obowiązek przekazywania wszelkich informacji i dokumentów na żądanie prezesa UOKiK. Powinni to robić w sposób pełny i rzetelny, tymczasem Millennium Medica wprowadzała nas w błąd, próbując utrudnić prowadzenie postępowania - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Urząd zobowiązał spółkę do tego, by zawiadomiła wszystkich konsumentów, z którymi podpisała umowy, o tym, że prezes UOKiK stwierdził, iż doszło nieuczciwych praktyk, co pozwoli poszkodowanym konsumentom żądać naprawienia wyrządzonej szkody i dochodzić swoich roszczeń w sądzie.

Spółka Millenium Media zwabiała potencjalnych klientów zaproszeniem na bezpłatne badania

Konsumenci, zwykle seniorzy, dostawali zaproszenia na „bezpłatne badanie bez skierowania", które miało obejmować "wszystkie układy i narządy". Dzięki niemu mieli się dowiedzieć m.in., w jakim stanie jest ich system trawienny, kręgosłup, stawy, układ krążenia i nerwowy - podaje UOKiK. Zwraca również uwagę na fakt, że na ulotkach, które otrzymywali konsumenci, nie było żadnej informacji o tym, że spotkanie, na które otrzymali zaproszenie, będzie miało charakter komercyjny. Na ulotkach małym drukiem napisano, że "w trakcie oczekiwania na wyniki badania odbędzie się promocja ośrodka rehabilitacyjnego", ale szybko wychodziło na jaw, że głównym celem pokazu była sprzedaż materacy.

UOKiK: Millenium Media wprowadzała konsumentów w błąd odnośnie stanu ich zdrowia

UOKiK zakwestionowało również praktykę wykonywania badań. Konsumenci - jak podaje urząd - byli wprowadzani błąd odnośnie stanu ich zdrowia. Na zorganizowanych przez Millenium Medica pokazach, badania pulsoksymetrem przeprowadzały osoby bez wyższego wykształcenia medycznego, głównie handlowcy, którzy następnie przekonywali konsumentów do zakupu produktów mających wspomagać leczenie czy rehabilitację.

- Wprowadzanie konsumentów w błąd jest niedopuszczalne, a już szczególnie naganne, jeśli dotyczy tak wrażliwych kwestii jak zdrowie. Prawdopodobnie wiele osób nie przyszłoby na pokaz, gdyby ulotki nie sugerowały medycznego celu spotkania, tylko rzetelnie informowały o jego handlowym charakterze. Ponadto Millenium Medica wykorzystywała obawy konsumentów o zdrowie i przekazywała im niewiarygodne wyniki badań po to, aby wpłynąć na ich decyzje zakupowe i nakłonić do nabycia materacy - mówi Tomasz Chróstny.

UOKiK przygotował propozycje przepisów, które powinny wyeliminować znaczną część nieuczciwych praktyk, do których dochodzi podczas sprzedaży na pokazach. Ruszyły już prace rządowe nad tym projektem - obecnie jest w uzgodnieniach i konsultacjach.

Więcej o: