Autogaz najdroższy od 9 lat. Samochody na LPG coraz mniej opłacalne, branża na krawędzi?

Autogaz podrożał do poziomów, jakie ostatni raz notowano w Polsce w 2012 roku. To skutek m.in. sankcji nałożonych na Białoruś, a także problemów Gazpromu. Rosnące ceny LPG sprawiają, że montaż instalacji gazowej staje się coraz mniej opłacalny.

Autogaz nie był w Polsce tak drogi od 2012 r. Litr autogazu kosztuje średnio 2,77 zł, co daje 8-groszowy wzrost w ciągu tygodnia - podaje portal e-petrol.pl. Brakuje już tylko 10 groszy do przebicia najwyższego poziomu notowanego przez portal od początku prowadzenia zestawienia detalicznych cen paliw w Polsce. 

 

Prognozy e-petrol.pl zakładają jednocześnie kolejne podwyżki. Cena LPG w tym tygodniu może wzrosnąć nawet o kolejne pięć groszy. Średnią cenę w tym tygodniu oszacowano na 2,76-2,82 zł/l.

LPG drożeje przez sankcje nałożone na Białoruś oraz problemy Gazpromu

Portal Auto Świat wskazuje, że ceny gazu wzrosły w wyniku europejskich sankcji nałożonych dwa miesiące temu na Białoruś. Zakazano m.in. importu LPG z tego kraju. 

Zobacz wideo Nord Stream 2: Gdy nie wiadomo, o co chodzi, chodzi o pieniądze?

W sierpniu natomiast zaczęły się problemy Rosji i Gazpromu, gdy doszło do zniszczenia infrastruktury w zakładach na półwyspie Jamalskim. To przez następne miesiące wpłynie na zmniejszenie produkcji gazu ziemnego. Rosja już wcześniej jednak ograniczała wydobycie ropy (m.in. w wyniku jej obróbki powstaje gaz). Ponadto na początku września zwiększyła siedmiokrotnie cło eksportowe na LPG z 9,9 dol. za tonę, do 69,9 dol. 

Samochody na LPG coraz mniej opłacalne

Auto Świat przeanalizował sytuację drożejącego LPG w kontekście opłacalności montażu instalacji gazowej w samochodzie. Gaz jest wciąż tańszy i na każdych 100 km można zaoszczędzić około 15 zł względem benzyny. Istotne jest jednak to, czy jeździmy na dłuższe trasy, czy w mieście. Początkowe kilometry pokonywane są bowiem na benzynie, dopiero potem silnik przełącza się na LPG. Zatem im dłuższa trasa, tym bardziej opłaca się gaz. 

Trzeba pamiętać jednak, że montaż instalacji gazowej, to koszty kilku tysięcy złotych. Zwiększają się też koszty utrzymania pojazdu, gdyż ten układ paliwowy jest bardziej zawodny niż ten fabryczny. Na samo utrzymanie instalacji, m.in. wymianę filtrów, należy wydać około 200-300 zł rocznie. 

W związku z powyższym Auto Świat wysuwa wniosek, że nie jest już tak oczywiste, że opłaca się montować w samochodzie instalację gazową. "Im autogaz jest droższy, tym lepiej widać, że branża jest na krawędzi" - podsumowuje portal. 

Więcej o: