Podawał się za pracownika banku, chciał podać "swoje ID". Policja publikuje nagranie z oszustem [WIDEO]

W jaki sposób można stracić oszczędności zgromadzone w banku? Nagranie, które publikuje policja z Piaseczna, dowidzi, że przestępcy potrafią brzmieć przekonująco. Osoby mniej zorientowane w technologii mogą stracić pieniądze w zaledwie kilka minut.

Policja w Piasecznie publikuje nagranie, które dokumentuje próbę wyłudzenia środków z konta 26-letniej mieszkanki miasta. Kobieta otrzymała telefon od osoby, która przedstawiła się jako pracownik banku. Mężczyzna poinformował o zablokowaniu podejrzanej transakcji na koncie. Przez większość rozmowy przekonywał, że środki kobiety są bezpieczne, by w końcu przejść do ataku. Całego nagrania można odsłuchać tutaj:

Zobacz wideo Tak można stracić oszczędności. Policja publikuje nagranie

Tak możesz stracić pieniądze. Fałszywy konsultant podaje fałszywe ID

Przez sporą część rozmowy fałszywy pracownik banku wypytuje o to, czy ktoś obcy ma dostęp do bankowości elektronicznej, przekonuje, że zablokowana transakcja nie jest widoczna w historii, bo "przestępcy ją zablokowali", wypytuje o urządzenia, na których zainstalowano aplikację banku.

W końcu oferuje połączenie z działem technicznym, który ma znaleźć miejsce "wycieku" danych poszkodowanej. Konsultant przekonuje, że wyprowadzenie pieniędzy z konta wciąż jest możliwe, a uchronić pieniędzy nie pomoże nawet zmiana hasła. - Mogła pani gdzieś zaczepić (?) wirusa - wskazuje. Prosi też o zapisanie danych, o które będzie pytać policja. - Proszę zapisać mój ID - informuje, podając imię, nazwisko, funkcję, a nawet rzekomy adres placówki. 

"Proszę zainstalować aplikację"

Konsultant w końcu podaje kobiecie nazwę aplikacji, którą ma zainstalować, by uzyskać szybką pomoc techniczną. W tym konkretnym przypadku, jak informuje policja, kobieta ostatecznie nie dała się oszukać. 

Zorientowała się bowiem, że aplikacja, którą nakazał zainstalować fałszywy konsultant, służy do zdalnego sterowania komputerem. W praktyce "zabezpieczenie konta" oznaczałoby wykonanie przelewu z komputera ofiary. 

Policja ostrzega - bank nie kontaktuje się z klientem w celu instalowania aplikacji. W razie wątpliwości co do uczciwości rozmówcy należy się rozłączyć i wykonać samodzielne połączenie z bankiem

Więcej o: