Prezes CPK oburzony komentarzami Ryanaira. "Na złodzieju czapka gore". Jest reakcja przewoźnika

W ostatnich wypowiedziach linia Ryanair i jej prezes w ostrych słowach komentowali ideę stojącą za powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Firma porównała inwestycję do budowy "zamku na piasku". "Na złodzieju czapka gore" - odpowiedział na Twitterze prezes CPK Mikołaj Wild. "Ryanair nie otrzymał ani złotówki od polskiego rządu, ani od polskich podatników, podczas gdy CPK marnuje miliardy złotych" - ripostowała linia.

Michael O'Leary, prezes spółki Ryanair, największego taniego przewoźnika w Europie, w opublikowanej w tym tygodniu rozmowie z Onetem skrytykował ideę Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Wracamy do staroświeckich pomysłów, by budować wielkie pałace pomiędzy polami uprawnymi w czasie, gdy można inwestować mądrzej i rozsądniej w to, co już sprawnie działa - stwierdził. Jego zdaniem Polska powinna rozwijać inne porty - na przykład ten w Radomiu. Irlandczyk posunął się do jeszcze ostrzejszych stwierdzeń, mówiąc, że CPK to "głupi pomysł". 

Michael O'Leary, szef RyanairaSkrytykował CPK. "Prezes Ryanaira forsuje interes swojej linii"

"Prezes Ryanaira bardzo lubi szokować, a wygłaszając nieprawdziwe tezy, konsekwentnie forsuje interes swojej linii lotniczej. Plan budowy CPK nie jest szalony ani staroświecki. Jest wręcz przeciwnie - to inwestycja przemyślana, oparta na liczbach i opłacalna dla polskiej gospodarki, a niekoniecznie dla irlandzkiego przewoźnika" - przekazało niedługo potem Onetowi biuro prasowe CPK.

Ryanair zareagował na to oświadczenie, przekazując portalowi, że budowa CPK to "marnowanie 30 miliardów złotych na zamek na piasku w postaci lotniska w szczerym polu". Firma porównała to do "inwestycji w Bitcoina", a nawet do piramidy finansowej.

Zobacz wideo Nocne połączenia kolejowe w Europie? Ekspert: Alternatywa dla samolotu

Prezes CPK: Na złodzieju czapka gore

Do wypowiedzi spółki Ryanair i jej prezesa nawiązał na Twitterze prezes CPK Mikołaj Wild.

"Na złodzieju czapka gore. CPK w odróżnieniu od Ryanair nie uzyskał nigdy nielegalnej pomocy publicznej. Zamiast rezygnacji z CPK polscy podatnicy powinni zaoszczędzić, rezygnując z dotowania lotów Ryanair z portów regionalnych" - napisał.

Na odpowiedź Wild nie musiał długo czekać.

"Miliardy złotych marnowane na "CPK - zamek na piasku" to pomoc publiczna w sytuacji, gdy CPK nie prowadzi działalności, nie ma pasażerów ani linii lotniczych" - zareagował Ryanair na Twitterze.

"Te miliardy mogłyby pomóc sfinansować straty Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w związku z Covid lub zostać wydane na polskie szkoły, szpitale, nauczycieli i pielęgniarki. Ryanair nie otrzymał ani złotówki od polskiego rządu, ani od polskich podatników, podczas gdy CPK marnuje miliardy złotych" - podkreśliła spółka.

CPK i dziesiątki milionów pasażerów

Według rządowych założeń Centralny Port Komunikacyjny ma powstać do 2027 roku. W październiku tego roku mają pojawić się pierwsi pasażerowie. Początkowo lotnisko ma obsługiwać 30-45 milionów pasażerów rocznie. Docelowo ma obsługiwać nawet 100 milionów osób rocznie. Według obecnych szacunków koszt budowy CPK ma zamknąć się w kwocie 35 miliardów złotych. 

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego rozpocznie się w 2023 r.Budowa CPK. Mają przenosić całe miejscowości. Precedensowe przepisy o relokacji

W styczniu 2021 r. rząd przyjął wykaz inwestycji towarzyszących powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednym z filarów projektu jest budowa kolei dużych prędkości, która w przyszłości ma umożliwić dojazd z każdej polskiej aglomeracji do CPK i Warszawy w maksymalnie 2,5 godziny. W tym celu wybudowana zostanie nowa linia kolei dużych prędkości, która połączy Łódź, CPK i Warszawę.

W wykazie znalazła się również budowa rozgałęzień kolejowych w kierunku Gdańska i Słupska, Katowic i Jastrzębia-Zdroju, Krakowa, Poznania i Kutna, a także Wrocławia i Wałbrzycha, Częstochowy i Opola i Radomia oraz Rzeszowa. Na liście inwestycji drogowych towarzyszących CPK znalazła się między innymi rozbudowa autostrady A2 na odcinku Łódź-Warszawa o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku.

Więcej o: